The public school education for the countryside populations in the municipality of Vitória da Conquista/Ba

Historical aspects and public policies from the 19th century to the present day

Authors

Keywords:

Education from/in the Field, Rural Education, History of Education

Abstract

This article seeks to present the constitutive elements that marked the history and attendance of schooling in countryside communities in the municipality of Vitória da Conquista/Bahia, verifying how the educational demands of these populations were and are being met through public policies implemented by education systems in the current conjuncture. We aim to reflect on the history of school attendance in countryside communities in the municipality locus of investigation; identify the public policies implemented by the municipal education system to serve the countryside populations in the municipality of Vitória da Conquista/Ba and analyze the current public policies implemented in the municipality as they were explained in terms of meeting the demands presented by countryside communities in their schooling processes. The methodological approach chosen was qualitative research with exploratory purposes. As instruments of data collection and production, we opted for the semi-structured interview and document analysis. Based on semi-structured interviews, we used the content analysis proposed by Bardin. The research participants are three teachers from the municipal education network of Vitória da Conquista. We reached conclusions, still inconclusive, that the municipality locus of research, since 2007, went back to the old practices of the period that preceded the struggle of countryside people for an education designed by and for these subjects.

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Author Biographies

Giane Souza dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino PPGEn, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia UESB. Pedagoga pela UESB. Professora da rede municipal de ensino de Vitória da Conquista/ Ba, Especialização em Coordenação Pedagógica e Planejamento pela Faculdade do Noroeste de Minas- FINOM (2011), Curso de Especialização em Pedagogia Histórico-Crítica para as Escolas do Campo pela UFBA (2017), Graduação em Pedagogia pela UESB (2008). Membro do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos/CNPq/UESB.

Shirley Mabel Franco da Silva Lauria, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Especialista em Gestão Escolar. Graduada em Pedagogia pela UESB. Professora da Rede Municipal de Ensino de Vitória da Conquista/BA. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade/Gepemdecc/CNPq/UESB e Movimentos Sociais, Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos/CNPq/UESB.

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Pós-doutora em Educação e Movimentos sociais, Doutora e Mestra em Educação pela FAE/UFMG; Profa. Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Profa. do PPGEd/UESB e do PPGE/UESC; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade. .

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Published

2022-06-30

How to Cite

Santos, G. S. dos ., Lauria, S. M. F. da S. ., & Santos, A. R. dos. (2022). The public school education for the countryside populations in the municipality of Vitória da Conquista/Ba: Historical aspects and public policies from the 19th century to the present day. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 78–104. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14427

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina