Pedagogical Integration of Peasant Education in Latin America:

concepts, experiences, and subjects in confrontaion with ontolocide and epistemicide

Authors

Keywords:

Pedagogical Integration, Peasant Education, Ontolocide, Epistemicide, Peasantry

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the cultural and political role played by peasant education in the problematization of ontolocide and epistemicide, based on educational concepts, pedagogical experiences and historical-political subjects that seek to reestablish onto-epistemic links with their territories as part of agrarian struggle. To this end, I highlight educational-pedagogical experiences, their philosophical and pedagogical principles, and subjects, erected by the organizations that make up the Coordinadora Latinoamericana de Organizaciones del Campo (CLOC), a member organization of Via Campesina International. A central argument is that these experiences reveal a process of pedagogical integration of peasant education in the senses attributed by Paulo Freire (2018), while seeking to reestablish a connection with an ontological and epistemic paradigm in the defense of territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lia Pinheiro Barbosa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Estudos Latino-Americanos pela UNAM. Professora Adjunta na Universidade Estadual do Ceará, no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS), no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) e na Faculdade de Educação de Crateús (FAEC). Bolsista PQ2/CNPq. Membro da Rede PECC-MS, Pesquisadora da Rede APPeAL e do Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais (CLACSO). Líder do Grupo de Pesquisa Pensamento Social e Epistemologias do Conhecimento na América Latina e Caribe.

References

ARAÚJO FREIRE, Ana Maria (Org.). Pedagogia do Compromisso: América Latina e Educação Popular. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

ARROYO, Miguel González; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Cstagna. Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes, 2004

BAPTISTA, Francisca Maria Carneiro. Educação Rural: das experiências à política pública. Brasília: NEAD, 2003.

BARBOSA, Lia Pinheiro. A práxis educativo-política dos movimentos camponeses e indígenas latino-americanos e a organização da cultura. Conhecer: debate entre o público e o privado, v.12, n. 28, p. 11–30, 2022.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Da erradicação do analfabetismo nos territórios à territorialização da agroecologia: o que nos ensina a educação socialista cubana? Revista Germinal: Marxismo e Educação em debate, v. 13, n. 3, p. 125-143, 2021.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Paradigma Epistêmico do Campo e a construção do conhecimento na perspectiva dos movimentos indígenas e camponeses na América Latina. In: SANTOS, A. R.; COELHO, L. A.; OLIVEIRA, J. M. S. (Orgs.). Educação e movimentos sociais. Análises e desafios. Jundiaí: Paco Editorial, 2019, p. 279-299.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educación, conocimiento y resistencia en América Latina: por una teoría desde los movimientos sociales. De Raíz Diversa, v. 3, n. 6, p. 45-79, 2016.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educação do Campo, movimentos sociais e a luta pela democratização da Educação Superior: os desafios da universidade pública no Brasil. In: ACOSTA SILVA, A. et. al. Los desafíos de la universidad pública en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: CLACSO, 2015a, p. 147-212.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educación, resistencia y movimientos sociales: la praxis educativo-política de los Sin Tierra y los Zapatistas. México: LIBRUNAM, 2015b.

BARBOSA, Lia Pinheiro. As dimensões epistémico-políticas da Educação do Campo em perspectiva latino-americana. Revista Reflexão e Ação, v.22, n.2, p.143-169, jul./dez. 2014.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Por la democratización de la Educación Superior en Brasil: el PRONERA en el marco de la lucha de los movimientos sociales campesinos. Revista Universidades, v. 2, n. 53, p. 20-31, abril-junio, 2013.

BARBOSA, Lia Pinheiro; ROSSET, Peter Michael. Educação do campo e pedagogia camponesa agroecológica na América Latina: aportes da La Via Campesina e da CLOC. Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 705-724, 2017.

BARBOSA, Lia Pinheiro; GÓMEZ, Marcela Sollano. La Educación Autónoma Zapatista en la formación de los sujetos de la educación: otras epistemes, otros horizontes. Intersticios de la Política y de la Cultura. Intervenciones latinoamericanas, v. 3, n. 6, p. 67-89, 2014.

BONFIL BATALLA, Guillermo. México profundo: una civilización negada. México: Grijalbo, 1987.

CALDART, Roseli Salete. Sobre Educação do Campo. In: SANTOS, C. A. (Org.). Por uma Educação do Campo: campo, políticas públicas, educação. Brasília: INCRA/MDA, 2008. P. 67-86.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1978.

CHIRIX, Emma. Cuerpos, poderes y políticas: mujeres mayas en un internado católico. Guatemala City: Ediciones Maya’ Na’oj, 2013.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, E. (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000, p. 41-53.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FERNANDES, Ivanete Ferreira; BARBOSA, Lia Pinheiro; DAMASCENO, Cosma dos Santos; ROSSET, Peter Michael. Inventário de Práticas Agroecológicas na Metodologia “de Camponês/a a Camponês/a no Ceará: um instrumento para descolonizar o território e (re)valorizar o conhecimento camponês. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 58, p. 551-578, jul./dez. 2021.

FLORES MÉNDEZ, Yassenia. Escuelas Normales Rurales en México: movimiento estudiantil y guerrilla. Iztapalapa - Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 87, año 40, julio-diciembre de 2019, p. 205-226.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Comunicação ou Extensão? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GÓMEZ, Marcela; PUIGGRÓS, Adriana. La Educación Popular en América Latina. Tomo 2. México: Secretaría de Educación Pública / Ediciones El Caballito, 1986.

GONZÁLEZ CASANOVA, Pablo. Sociología de la Explotación. México: Siglo XXI, 1969.

GÓNZÁLEZ TERREROS, María Isabel. Educación en movimientos indígenas: historias, conflictos y propuestas. México: LIBRUNAM, 2015.

GÓNZÁLEZ TERREROS, María Isabel. La Educación Propia: entre legados católicos y reivindicaciones étnicas. Pedagogías y Saberes, n. 36, p. 33-43, 2012.

GÓNZÁLEZ TERREROS, María Isabel. Movimiento indígena y Educación Intercultural en Ecuador. México: UNAM, 2011.

GRAMSCI, Antonio. La alternativa pedagógica. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo / PROA, 2011.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. São Paulo: Círculo do Livro, 1982.

JOBET, Julio Cesar. El Partido Socialista de Chile. Santiago: Prensa Latinoamericana, 1971.

JARA, Oscar. La Educación Popular latinoamericana. Historias y claves éticas, políticas y pedagógicas. Argentina: El Colectivo, 2019.

KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 2004.

KOLLING, Edgar Jorge; NERY, Ir.; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma Educação do Campo. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 1999.

LANDER, Edgardo. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. In: LANDER, E. (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000, 2000, p. 11- 40.

LVC. Agroecología Camponesa para la soberanía alimentaria y la Madre Tierra. Experiencias de la Vía Campesina. Cuadernos de la Vía Campesina, Harare, n. 7, abr. 2015.

LUGONES, María. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, H. B. (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020, p. 52-83.

MARIÁTEGUI, José Carlos. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. México: Era, 2012.

MCCUNE, Nils. Los mediadores pedagógicos y la territorialización de la agroecología. Práxis Educacional, v. 3, n. 26, p. 252-280, 2017.

MINISTERIO DE LA EDUCACIÓN. La Educación en cuatro años de Revolución. Nicaragua: Ministerio de la Educación, 1983.

OLIVEIRA, Franciane da Silva Santos; BARBOSA, Lia Pinheiro. Epistemologias marginalizadas: a questão racial no debate sociológico latino-americano. Revista Afro-Ásia, n. 62, p. 338-390, 2020.

PERONI, Vera Maria Vidal. A Campanha de Alfabetização em Cuba. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina In: LANDER, E. (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso, 2000, 2000, p. 201-246.

Ribeiro, Dionara; VARGAS, Maria Cristina; SILVA, Nívea Regina da (Orgs.) Agroecologia na educação básica: questões propositivas de conteúdo e metodologia. São Paulo: Outras Expressões, 2017.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. La noción de “derecho” o las paradojas de la modernidade postcolonial: indígenas y mujeres en Bolivia. Aportes Andinos, n. 11, p. 01-15, 2004.

RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos o erramos. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamérica, 2007.

ROSSET, Peter Michael; VAL, Valentín; BARBOSA, Lia Pinheiro; MCCUNE, Nils. Agroecología y La Vía Campesina II. Las escuelas campesinas de agroecología y la formación de un sujeto sociohistórico y político. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Vol. 58, p. 531-550, jul./dez. 2021.

SANTOS, Arlete Ramos dos; BARBOSA, Lia Pinheiro Barbosa. Movimentos Sociais do Campo, Práxis Política e Inclusão em Educação: perspectivas e avanços no Brasil contemporâneo. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 30, n. 3, p. 01-19, 2022.

SHANIN, Teodor. Marx tardio e a Via Russa. Marx e as periferias do capitalismo. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

SOTO, Oscar Humberto. Educación campesina: las dimensiones pedagógico-políticas en la formación de la CLOC-VC y la UST como experiencia de lucha. Revista Colombiana de Educación, vol. 1, n. 80, p. 355-376, 2020.

ZAVALETA, René. La autodeterminación de las masas. Buenos Aires: CLACSO, 2009.

Published

2022-06-30

How to Cite

Barbosa, L. P. (2022). Pedagogical Integration of Peasant Education in Latin America: : concepts, experiences, and subjects in confrontaion with ontolocide and epistemicide. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 30–53. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14421

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina