Dialogues between field education and local and sustainable development

Authors

Keywords:

Local and sustainable development, Education, Field Education

Abstract

This text brings considerations about Rural Education and local and sustainable development, an essential partnership for rural people to think about local potential as a condition for their socioeconomic development. It aims to show the relevance of peasant culture and identity, from an education that allows accessibility to knowledge of the surroundings and makes it possible to modify this environment in a constructive way. To support this study, we used a qualitative bibliographic research. It is essential that rural schools work on local and sustainable development and environmental concerns, given that education has the function of forming citizens who are aware of the environment; this will enable the understanding that the human being interferes and transforms the environment. However, it is necessary to transform the human being, so that he can contribute to society. Therefore, education has a great responsibility in relation to the experience in the field. In this sense, Rural Education, focused on local and sustainable development, contributes to the formation of reflective and conscious subjects in such a plural society.

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Author Biographies

Gláucia Maria Costa Trinchão, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Graduada em Licenciatura em Desenho e Plástica pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal da Bahia (EBA/UFBA), em 1984. Mestra em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Ar­quitetura e Urbanismo (FAU/UFBA), desde 1999. Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), em 2008, no Rio Grande do Sul. Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa, em 2018. Professora titular de Desenho na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professora da Pós-Graduação Lato Sensu (Especialização em Desenho Registro e Memória Visual) e Stricto Sensu (Mestrado em Desenho, Cultura e Interatividade e Mestrado em Educação). Lidera o grupo de pes­quisa Estudos Interdisciplinares em Desenho (CNPq). Coordena o Programa de Pesquisa Integrada: Estudos Interdisciplinares em Desenho (UEFS). Tem experiência na área de Artes, com ên­fase em Desenho, atuando principalmente nos seguintes temas: desenho, cultura, arte, história da educação, especialmente em desenho. Autora dos livros: O Parafuso: de meio de transporte a cartão postal e História da Educação em Desenho: institucionali­zação, didatização e registro do saber em livros didáticos luso-bra­sileiros. Organizadora das coleções: Estudos Interdisciplinares em Desenho (2 volumes), Coleção Ação Referência (2 volumes), em andamento, e a coleção Desenho, Cultura e Interatividade (3 volumes).

Danyelle Moura dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação Infantil e Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (2019). Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UEFS (2019). Membro do Grupo de Pesquisa Equipe de Estudos e Educação Ambiental (EEA). Realiza pesquisas, principalmente, nas áreas de: Educação Infantil, Avaliação da Aprendizagem, Educação do Campo, Formação de Professores, Políticas Educacionais e Letramento Digital.

Nataly Ferreira Costa dos dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Arte e Educação e Especialista em Alfabetização e Letramento pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci (2018). Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UEFS (2015). Membro do Grupo de Pesquisa Estudos Interdisciplinares em Desenho (GEPEID). Realiza pesquisas, principalmente, nas áreas de: Educação Infantil, Desenho Infantil, Alfabetização e Letramento, e Formação de Professores.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Trinchão, G. M. C., Santos, D. M. dos, & dos Santos, N. F. C. dos. (2022). Dialogues between field education and local and sustainable development . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 105–131. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13872

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina