Education in rural areas
Political-pedagogical project, curriculum and pedagogical practices
Keywords:
Field Education, Curriculum, Pedagogical PracticesAbstract
This study aims to analyze the relations established between the curriculum and the political pedagogical project of the Milton Pessoa public school, located in Triunfo, state of Pernambuco in the backcountry of Pernambuco. The school is characterized as a country school. We are interested in the formative processes performed, given the exponent classification of the school in examinations of state systems and the prominence in activities in awards at the national level. Thus, we studied about the pedagogical practices established in locus. This was due to the student training from the rural area, as well as expanding these discussions to the field of public policies for the schools of the countryside. Sacristán’s (2013), Silva’s (2007), Arroyo and Caldart’s (2007) theories were employed to discuss the curriculum and Coelho’s study (2011) for discussions involving peasant education. Methodology consists of documentary and bibliographic research combined with qualitative research (GIL, 2002) with ethnographic nuances. For data collection was used the field diary; questionnaire applied to teachers; experience report and observation for analytical purposes. The results show to a pedagogical political project integrated with the aspirations of the rural community served, aimed at the formation of conscious, critical and participatory subjects, reiterated by the pedagogical organization, teachers and management, committed to a human, egalitarian, ethical and citizen formation.
Downloads
References
ARAÚJO, A. L. Nas trilhas da educação do campo: reflexões sobre a construção do PPP da Escola Maria Mata, Assentamento São Domingos, Nina Rodrigues – Maranhão. PPGEDUCAMPO – UFRB, 2020.
ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos CEDES, Campinas – SP, 2007.
BARROS, O; HAGE, S. Currículo e educação do campo na Amazônia: referências para o debate sobre a multisseriação na escola do campo. Espaço do currículo, UFPB, 2010.
BETINI, G.. A construção do projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Revista Pedagógica UNIPINHAL – Educ@ação, 2005.
BRASIL. Lei n° 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 22 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, 1997.
CALDART, R. S. Sobre educação do campo. Brasil, 2007.
COELHO, L. R. S. A função social da escola na Educação do Campo. Revista Lugares de Educação, Bananeiras – PB, v.1, 2011.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Orientação Pedagógica: Projeto Político-Pedagógico e Coordenação Pedagógica nas Escolas. SEEDF: Brasília, 2014.
FREIRE, P. Educação como prática para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176p.
LUCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
MELLO, N. G. Currículo da educação básica no Brasil: concepções e políticas. Brasil, 2014.
PAIVA, I. A. A construção do projeto político pedagógico. In: FOERSTE, ERINEU, FOERSTE, M. S., DUARTE, L. M. S (orgs.). Projeto político pedagógico da educação do campo. Vitória: Programa de Pós-Graduação em Educação – UFES, 2008.
PIMENTA, S.G; LIMA, M.S.L. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
PRADA, L; FREITAS, T.; FREITAS, C.. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Curitiba: Revista Diálogo Educacional, 2010.
SACRISTÁN, J. G. Saberes e Incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Rio de Janeiro: Revista de Educação Movimento, 2016.
SILVA, S. J. D. Saberes e fazeres cotidianos: orientações curriculares para o trabalho pedagógico com a cultura camponesa nas escolas do campo de Mutuípe – Bahia. PPGEDUCAMPO – UFRB, 2016.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 2ª ed. 11ª reimpressão – Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
TARDIF, M. Saberes Decentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TRIUNFO. Escola Municipal Milton Pessoa. Projeto Político-Pedagógico. Triunfo – PE, 2021.
VALENTE, J.A. Formação de Professores: Diferentes Abordagens Pedagógicas. In: J.A. Valente (org.) O computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas, SP: UNICAMP-NIED, 1999.
VEIGA, A. P. I. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. São Paulo: Papirus, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.