The path of a black teacher in higher education

The case of professor Francolino Gonçalves de Queiroz Neto

Authors

Keywords:

History of Higher Education, Professional trajectory, Black intellectual

Abstract

The article aims to analyze the professional trajectory of the black professor Francolino Neto, from a qualitative approach methodology and documental analysis, with the support of sources such as newspapers and photographs. As a theoretical contribution to racial relations, studies by Gomes (2001) and studies by Pastore and Silva (2000) were sought. To understand the issue of black people in education and higher education, we had support in the studies of the authors Arboleya, Ciello, Meucci (2015). Also, the concept of black intellectual was presented from the ideas of Pereira (2019). It is an ongoing research on “A case study: UESC professors and the education policy of ethnic-racial relations (1970-2020)”, in the Professional Master’s Graduate Program in Education. The partial results indicate that the prejudice rooted in Brazilian society needs to be deconstructed, however, this process of demystifying prejudice and social segregation does not happen in a short space of time. It is necessary to start from basic education, educating individuals to live in society, without reproducing the issue of prejudice. It was also identified that Professor Francolino Neto performed all professional functions and tributes without any evidence, registered, of any form of color or race prejudice in the public sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João José Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Licenciado em Ciências Sociais, Pós Graduado em Planejamento de Cidades-UESC, Gestão Municipal-UAB e História do Brasil –UESC. Mestrando em Educação- PPGE/UESC, membro do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação-GRUPPHED/UESC.

Cristiane Batista da Silva Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

PhD in Ethnic and African Studies (UFBA). Adjunct Professor /UESC- DCIE / PPGE - Professional Master in Education - GRUPPHED - Research Group on Policy and History of Education- Coord. of Line 3 - Black population in Bahia: History of Education and History Teaching. 

References

ATLAS DA VIOLÊNCIA. Organizadores: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública (2019). Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/19/atlas-da-violencia-2019> Acesso 15/08/2021.

ARBOLEYA, Arilda; CIELLO, Fernando; MEUCCI, Simone. “Educação para uma vida melhor”: trajetórias sociais de docentes negros IN: Cadernos de Pesquisa v.45 n.158 p.882-914 out./dez. 2015.

BAHIA NOTICIAS. Família doa biblioteca do professor Francolino Neto para a Uesc. 2007. Disponível em: < http://www.bahia.ba.gov.br/2007/09/noticias/governo/familia-doa-biblioteca-do-professor-francolino-neto-para-a-uesc-2/> Acesso em 08-08-2021.

BRASIL. LEI Nº 12.990, DE 9 DE JUNHO DE 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12990.htm#:~:text=Reserva%20aos%20negros%2020%25%20(vinte,economia%20mista%20controladas%20pela%20Uni%C3%A3o> Acessado em 08/05/2021.

BRASIL. LEI Nº 7.716, DE 5 DE JANEIRO DE 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%207.716%2C%20DE%205%20DE%20JANEIRO%20DE%201989.&text=Define%20os%20crimes%20resultantes%20de,de%20ra%C3%A7a%20ou%20de%20cor>.Acessado em 08/05/2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. D.O.U. de 30.8.2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm>. Acesso em: 24 Abr. 2021, às 21:00.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

Burke, Peter Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência Histórica / Peter Burke; tradução Vera Maria Xavier dos Santos. – 1.ed. – São Paulo: Editora Unesp Digital, 2017.Disponível em: Acesso em 12-10-2021.

CARNEIRO, José Reinaldo Antunes; CHAVES, Niltonci Batista. O USO DO JORNAL COMO FONTE DE PESQUISA HISTÓRICA: Um estudo do jornal “O Tibagi” In.: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. V.1, Sec. Educação do PR,2014. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_hist_artigo_jose_reinaldo_antunes_carneiro.pdf> Acesso 15-10-2021.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. In: I Colóquio NEIA, Alteridades em Questão, promovido pelo Núcleo de Estudos Interdisciplinares da Alteridade) 18 de dez. de 2001. Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: <https://www.formacaocaleidos.com.br/files/Educacao-e-Indentidade-Negra.pdf> Acessado em 02/05/2021.

IPEA. Ação Afirmativa e População Negra na Educação Superior: acesso e perfil discente 2020. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=35893&Itemid=448> .Acesso em 25/07/2021.

NASCIMENTO, Carlos Valder. Temas jurídicos: Estudos em homenagem ao professor Francolino Gonçalves de Queiroz Neto. Ilhéus: Editus, 1998. 258p.

OLIVEIRA, Evaldo Ribeiro. Negro Intelectual, Intelectual Negro ou Negro-Intelectual: significados presentes na literatura. IN: Congresso brasileiro de pesquisadores negros-COPENE. (RE) existência intelectual negra e ancestral. Uberlândia- MG, 2018.Disponivel em: http://www.copene2018.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1530406687_ARQUIVO_evaldooliveira_texto_pronto_copene.pdf Acesso 9-10-2021

PASTORE, J.; SILVA, N. do V. Mobilidade social no Brasil. Prefácio de Fernando Henrique Cardoso. São Paulo: Makron Books, 2000. 98 p.

PEREIRA, Paulo Marcos Revista. INTELECTUALES NEGROS E NEGROS INTELECTUALES: BREVE REFLEXIÓN SOBRE EL CONCEPTO. Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 1, n. 1, p. 61-72, jan./abr. 2019.

NETO, Francolino. Entrevista concedida ao Projeto Testemunhos da história. Ilhéus, CEDOC/UESC 1999.

PETRUCCELLI, José Luís. A Cor Denominada: estudos sobre classificação étnico - racial. Rio de Janeiro: DP & A, 2007.

SANSONE, Livio. Negritude sem etnicidade: o local e o global nas relações raciais e na produção cultural negra do Brasil / Livio Sansone ; tradução : Vera Ribeiro. - Salvador : Edufba ; Pallas, 2003.

SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R. M. C. Subsídios teóricos para construção de uma metodologia para análise de documentos e Política Educacional. In: SHIROMA, E. O. DOSSIÊ: Uma metodologia para análise conceitual de documentos sobre política educacional. Florianópolis, 2004.

QUEIROZ, Francolino Neto. Crime e comunidade cacaueira: temas de direito penal e penitenciário. [Salvador]: Ed. Distr. de Livros Salvador, 1984.

QUEIROZ, Francolino Neto. Estante da academia. Ilhéus: Editus, 2001.

QUEIROZ, Francolino Neto. Reflexões acadêmicas. São Paulo: Massao Ohno Editor, 1990.

IBGE. Estudos e análises informações demográficas e socio econômicas nº2. Org.: PETRUCCELLI,José Luiz; SABÓIA,Ana Lúcia. Características Étnico-raciais da População: Classificações e identidades. Rio de Janeiro,2013. Disponível em: Acesso em 01-08/2021.

IBGE - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Anual, 2019.Disponivel em:< https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6408#resultado> Acesso 12-10-2021

Published

2022-06-30

How to Cite

Santos, J. J., & Santos, C. B. da S. . (2022). The path of a black teacher in higher education: The case of professor Francolino Gonçalves de Queiroz Neto. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 518–542. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13353