Teaching in pandemonium-pandemic’s times: a professional experience.

Authors

Abstract

This experience report was inspired by research for teaching materials with open access (Common License) and available online and by my studies on the pedagogical possibilities of virtual classrooms, which were carry out under the emergency of the remote learning modality implementation, imposed by the coronavirus pandemic. The reality of my academic community (UNEB/Campus XVIII), the public education broader context, in Brazil, and the global situation of pandemic and reactionaryism were present in the event of this compulsory 'e-training' for distance teaching. Thus, this personal report on the preparation for this type of teaching also brings a unique understanding of this experience, assumes a confessional tone, and is intended for everyone to whom I must have to thanks for the 'e-work' we are doing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Heloy Avila, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Professor Adjunto – Universidade do Estado da Bahia – Campus XVIII. Formação Plena em Psicologia pela
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestrado em Psicologia (UFES). Doutoramento em Psicologia
(UFSC).

References

AVILA, André Heloy et al. Investigação de reconhecimento do Alunado do Campus XVIII da Universidade do Estado da Bahia. In: V TALLER INTERNACIONAL DE PEDAGOGÍA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. CD-ROM; Memorias; Universidad 2006. Havana, 2006.

AVILA, André Heloy. Perfil do alunado do Campus XVIII da UNEB (2016). [In:] SILVA, G. J.; SOARES, L.; MASCARENHAS, V.; SANTOS, J. C. (org.). Estudos Culturais: diálogos entre cultura e educação. 1 ed. Jundiaí: Paco Editora, 2018, p. 314-320.

AVILA, André Heloy. PRIMEIRO PERFIL DOS/AS EGRESSOS/AS CAMPUS XVIII – aspectos sócio-demográficos e efeitos da formação superior. In: II SIMPÓSIO DE INTEGRAÇÃO: ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 2014, Eunápolis. Anais [...]. Eunápolis: Universidade do Estado da Bahia, Campus XVIII, 2014. p. 257 – 269.

CAMPOS, Carlos A.; BARDAGI, Marucia P. A Evasão nos Cursos de Psicologia no Brasil: uma revisão da literatura. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. v. 40, e212214, 2020. [Acessado 27 Junho 2021] , e212214. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1982-3703003212214>. Epub 09 Dez 2020. ISSN 1982-3703.

CASTRO, Alexandre K. S. S.; TEIXEIRA, Marco A. P. Evasão universitária: modelos teóricos internacionais e o panorama das pesquisas no Brasil. Psicologia Argumento, v. 32, p 9-17, 2014. [Acessado 28 Julho 2021]. Disponível em: https://doi.org/10.7213/psicol..argum.32.s02.AO01

COIMBRA, Camila Lima; SILVA, Leonardo Barbosa e; COSTA, Natália Cristina Dreossi. A evasão na educação superior: definições e trajetórias. Educação e Pesquisa [online]. 2021, v. 47. [Acessado 28 Julho 2021], e228764. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228764>. Epub 16 Abr 2021. ISSN 1678-4634.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Panorama da educação: destaques do Education at a Glance 2020 [recurso eletrônico]. – Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. [Acessado 11 maio 2021]. Disponível em: download.inep.gov.br/acoes_internacionais/eag/documentos/2020/Panorama_da_Educacao_2020.pdf

MARQUES, Felipe T. A Volta aos Estudos dos Alunos Evadidos do Ensino Superior Brasileiro. Cadernos de Pesquisa [online]. v. 50, n. 178, p. 1061-1077, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/198053147158>. Epub 30 Nov 2020. ISSN 1980-5314.

MATTA, Cristiane M. B.; LEBRÃO, Susana M. G. e HELENO, Maria G. V. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional [online]. v. 21, n. 3, p. 583-591, 2017. [Acessado 11 maio 2021]. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111118>.

VIGOTSKII, Lev S.; LURIA, Alexander R.; e LEONTIEV, Aléxis N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 11. ed. São Paulo: ícone Editora Ltda., 2010.

Published

2021-12-15

How to Cite

Avila, A. H. (2021). Teaching in pandemonium-pandemic’s times: a professional experience. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 803–823. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13236

Issue

Section

Relato de Experiência (práticas educativas, saberes de mestres populares)