Whiteness and its Expressions in the Career of Higher Teaching

Authors

Keywords:

Whiteness, Institutional Racism, Education, Subjectivity

Abstract

This paper aims to broaden the discussion of the results of a Master’s in Education research on the reflexes of whiteness in Brazilian higher education, based on two central aspects: “the expression of whiteness in the career of higher education” and “white privilege”. Through a theoretical framework that discusses institutional racism in education in the light of critical studies of Brazilian and American whiteness, we seek to identify the racial integration process of the Federal University of Ouro Preto (UFOP) from 1969 (the institution’s founding year) to 2019, locating, in the under-representation of non-whites, the expression of whiteness in the institution, as well as in the process of implementing Law No. 12,711/14, which institutes the Vacancy Reserve for Blacks (RVN) in the federal civil service. The discussion opens the way for the analysis of aspects related to the racialization of subjectivity and the “privilege of race”, which were analyzed based on excerpts from an interview carried out with an effective teacher for 20 years at the institution. The results found reiterate the complexity of the theme and can become even more dense when included in decision spaces. This demonstrates that the objective understanding of racial inequalities in the university needs objective instruments to understand their effect, but these must go together, with a broad and transparent dialogue, with the professors, favoring “racial self-awareness” and, therefore, enhancing institutional transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adelina Malvina Barbosa Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Mestra em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Ouro
Preto/UFOP. Psicóloga, Faculdade Pitágoras- FAP. Atualmente, é pesquisadora colaboradora no projeto
interinstitucional Promoção da Igualdade de Gênero no contexto da Pandemia da COVID-19.

Margareth Diniz , Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG. Professora Associada I de Psicologia na Universidade Federal de Ouro Preto/ UFOP. 

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de Racismo estrutural / Silvio Luiz de Almeida. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.(n.p.)

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (Orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014a, p. 25-57.

BENTO, Maria Aparecida da Silva. Notas sobre a expressão da branquitude nas instituições. In: BENTO, Maria Aparecida da Silva; SILVÉRIO, Marly de Jesus; NOGUEIRA, Simone Gibran (Orgs). Identidade, Branquitude e Negritude. Casa do Psicólogo, 2014, p. 13-33.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília: DOU, 2012. 173.

BRASIL. Lei nº. 12.990, de 9 de junho de 2014. Reserva aos negros 20% (vinte por cento) das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos no âmbito da administração pública federal, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas e das sociedades de economia mista controladas pela União. Brasília: DOU, 2014.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, Jan. 2002.

DIANGELO, RobinJ. Não Basta Não Ser Racista: Sejamos Antirracistas. Robin Diangelo: Tradução de Marcos Marcionilio – São Paulo: Faro Editorial, 1ºEd. 2020.192p.

FAGUNDES, Isabela Perucci Esteves. Heteroidentificação racial para concursos públicos de professores/as na Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. [manuscrito] / Isabela Perucci Esteves Fagundes. – 2020, 183 fl.

JESUS, Rodrigo Ednilson. Autodeclaração e heteroidentificação racial no contexto das políticas de cotas: quem quer (pode) ser negro no Brasil? In: SANTOS, Juliana Silva; COLEN, Natália Silva; JESUS, Rodrigo Ednilson (Orgs). Duas décadas de políticas afirmativas na UFMG: debates, implementação e acompanhamento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, v.9 p.125-142. 2018.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: COSTA, Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2ed. Belo horizonte. Autentica. 2019. p. 223-246.

GUIMARÃES, Antonio Sergio Alfredo. Racismo e Anti-Racismo no Brasil. Novos Estudos CEBRAP, nº 43, novembro 1995, p. 26-44.

LABORNE, Ana Amélia de Paula. Por essa porta estar fechada, outras tiveram que se abrir: identidade racial negra branquitude e trajetórias de docentes da educação superior. Belo Horizonte: Nandyala, 2014. 156p.

LIMA, C. de A., & FREITAS, R. C. de. (2021). Ainda somos poucos!? Invisibilidade e silenciamento de docentes negras (os) nas universidades. Abatirá - Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v.2(3), p. 224-241.

MELLO, Luiz; RESENDE, Ubiratan Pereira de. Concursos públicos para docentes de universidades federais na perspectiva da Lei 12.990/2014: desafios à reserva de vagas para candidatas/os negras/os. Revista Sociedade e Estado, v. 34, n. 1, p. 161-184, jan./abr. 2019.

NUNES, Adelina Malvina Barbosa. A branquitude e o ensino superior: reflexos e desafios na docência. 2020. 193f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2020.

PIZA, Edith; ROSEMBERG, Fúlvia. Cor nos censos brasileiros. Revista USP, v. 40, p. 122- 137, 1999.

SANTOS, Adilson Pereira dos. Políticas de ações afirmativas novos ingredientes na luta pela democratização do ensino superior: a experiência da Universidade Federal de Ouro Preto. 2011. 258f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

SANTOS, Adilson Pereira dos. Os reflexos de Durban em Ouro Preto e sua repercussão na UFOP. André Lázaro organização. Coleção estudos afirmativos, 5. Rio de Janeiro: FLACSO, GEA; UERJ, LPP, 2015. 120 p.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido” o “branco” e o “braquissimo”: raça hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. 2012. 122f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2012.

Published

2021-12-15

How to Cite

Nunes, A. M. B., & Diniz , M. (2021). Whiteness and its Expressions in the Career of Higher Teaching . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 567–589. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13113

Issue

Section

Dossiê: Branquitude e racismo estrutural na Universidade