Popular culture

Articulations between religion and Afro-Brazilian culture

Authors

Keywords:

Culture, Popular culture, Afro-Brazilian, Our Sacred, Black culture

Abstract

We discuss the concept of popular culture from memory spaces of black culture, in theoretical contexts in which divergences and disputes prevail. The works of Chartier (1995) and Canclini (1983), Simas (2020), Munanga (1990) and others are important references for the work. We emphasize how capitalism reinforces social differences, reflecting its absurdities in the way we undertake and understand culture. In order to exemplify and corroborate the discussion, we recall situations of religious intolerance driven by the feeling of racism, resulting from the depreciation of Brazilian popular culture. The Liberte Nosso Sagrado campaign and the Pretos Novos Research and Memory Institute, important pro-culture movements, are the main screens of our discussion, which seeks not only to extol the importance of valuing Afro-Brazilian culture, but to boost Afro-centered reflection, in an attempt at an anti-colonial and decolonial movement.

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Author Biographies

Eneida da Silva Fiori, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da UERJ (2021). Especialista em Gestão Escolar, pela UERJ (2019). Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Faculdade de Formação de Professores - UERJ (2011). Atualmente é Professora Doc I na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro, Membro do Grupo de pesquisa Seraphicus e do Grupo de pesquisa e extensão Coletivo Memorar.

Erica Renata Vilela de Morais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Mestre em Ensino de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Ensino de Humanidades, do Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes (2018). Especialização em Pós-graduação Lato Sensu em Educação Profissional (2014). Graduação em Pedagogia - FAESA (2012). Tem experiência na área de Educação, desenvolvendo pesquisas atuando nos seguintes temas: Educação e cidade; espaços e História e Cultura Afro-brasileira.

Luiz Fernando Conde Sangenis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Luiz Fernando Conde Sangenis é fluminense, natural da cidade de Niterói-RJ, antiga Capital do Estado do Rio de Janeiro. Licenciou-se em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (1992) e em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense - UFF (1994). É Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF (1998) e Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2004), com período de doutorado sandwich na Universidade de Évora (Portugal); em ambos os cursos, foi orientado pela Profa. Dra. Célia Frazão Soares Linhares. Concluiu estudos de pós-doutoramento em História da Educação na Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, sob a supervisão do Prof. Dr. Dermeval Saviani (2016). É professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Procientista da UERJ e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, na Faculdade de Formação de Professores da UERJ. Lidera o Grupo de Pesquisa Seraphicus e é membro do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação. Coordena a Rede Internacional de Estudos Franciscanos no Brasil, formada por pesquisadores nacionais e estrangeiros (Alemanha, Espanha, Itália e Portugal). Coordena as ações de cooperação internacional entre a UERJ e a Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Tem experiência na Área de Educação, com ênfase nos estudos dos Fundamentos da Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: filosofia da educação, sociologia da educação, história da educação brasileira, formação de professores e educação franciscana.

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Published

2021-12-15

How to Cite

Fiori, E. da S., Morais, E. R. V. de, & Sangenis, L. F. C. (2021). Popular culture: Articulations between religion and Afro-Brazilian culture. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 389–413. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13030

Issue

Section

Dossiê: Os saberes dos povos e a desconstrução