Teaching philosophy and exercise of learning

Conversation about a quilombola experience

Authors

Keywords:

Teaching philosophy, quilombola community, experience

Abstract

The proposal of this text is to combine some central elements of important reflections on the teaching of philosophy, which has been consolidating in recent years in the troubled Brazilian scenario, marked by an opening in the field of philosophy and research in philosophy and, at the same time, by a series of setbacks that affect education in the country as a whole. We need to recognize, beforehand, that this is a formal experience, merging theoretical reflection with an interview, seeking to enhance the relationship between life and thought. In this sense, we try to approach this repertoire with some reflections brought from the experience of teaching philosophy in the quilombola school of the João Surá community, in the state of Paraná, and to think about the effects of this experience on the formation of the philosophy teacher and its methodological challenges and the permanent questioning of the nature of philosophy and its teaching, as Alejandro Cerletti instigates us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samon Noyama, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Professor do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC (CCNH/UFABC); professor do Mestrado Profissional em Ensino de Filosofia (PROF-FILO). https://orcid.org/0000-0003-4170-9545

Renan Rosa, Secretaria de Estado de Educação do PR (SEED-PR)

Professor no Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos. Graduado em Filosofia e Sociologia, pós-graduado em Educação do Campo, Educação Especial Inclusiva, Psicopedagogia com ênfase em Educação Especial, Ensino de Filosofia e Sociologia e História e Cultura Afro-brasileira. https://orcid.org/0000-0002-0327-5515   

References

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. RJ: Garamond, 2009.

BORGES-ROSÁRIO, Fábio. A desconstrução do ensino de filosofia e a legislação antirracista. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

KOHAN, Walter Omar. O mestre inventor: relatos de um viajante educador. Tradução de Hélia Freitas. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

MOURA, Clóvis. Rebeliões na senzala, quilombos, insurreições, guerrilhas. São Paulo: Ciências Humanas, 1981.

NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a Lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional, 2014.

RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos ou erramos. Tradução de Cinthia Fernandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2021-12-15

How to Cite

Noyama, S., & Rosa, R. (2021). Teaching philosophy and exercise of learning: Conversation about a quilombola experience . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 300–316. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/12894

Issue

Section

Dossiê: Os saberes dos povos e a desconstrução