Spectra in the verses
For a Derridian reading of the poem “Cemitério Marinho” by Edimilson Pereira
Keywords:
Afro-Brazilian poetry, Edimilson Pereira, Derrida, SpectersAbstract
In this work, we propose a reading of the first scene of the poem “Cemitério Marinho”, by Edimilson de Almeida Pereira (2019). This reading was based on the ideas of specters contained in the book Specters of Marx: The State of Debt, the Work of Mourning and the New International (DERRIDA, 1994). Similar to the specters of communism, the specters of the colonial process are present and absent in the context from here. They are, in other words, the specters of death or specters of coloniality (RODRIGUES; HADDOCK-LOBO; MORAES, 2020). The poem, in this context, makes sense of the diasporic process. On this theme, the considerations of Simas and Rufina (2019) were the theoretical basis. As Edimilson is considered a contemporary poet, the theoretical fulcrum comes from Siscar (2010) who, in a movement similar to that of the Algerian philosopher, talks about the ghosts that haunt us from time to time.
Downloads
References
DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
FORD, Clyde W. O herói com rosto africano: mitos da África. Trad. Carlos Mendes Rosa. São Paulo: Summus, 1999.
MBEMBE, Achile. Crítica da razão negra. Trad. Marta Lança. Antígona: Lisboa, 2014.
NASCIMENTO, Wanderson Flor; NAMBÁ, Tata Nkosi. Pensar desde a travessia. In: HADDOCK-LOBO, R. H. (org.). Os fantasmas da colônia: Notas de Desconstrução e Filosofia Popular Brasileira. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020.
PEREIRA, Edimilson de Almeida. Poesia + (antologia 1985-2019). São Paulo: Editora 34, 2019.
PEREIRA, Edimilson de Almeida Blue note: entrevista imaginada. Belo Horizonte: Nandyala, 2013.
RIBEIRO, Ronilda Yakemi. Alma Africana no Brasil. Os Iorubás. São Paulo:
Oduduwa, 1996.
RODRIGUES, Carla; HADDOCK-LOBO, Rafael; MORAES, Marcelo José Derzi. Specters of Colonialidade: A Forum on Jacques Derrida’s Specters of Marx after 25 Years, Part V. Contexto Internacional, 42(1), 149-171, Jan/Apr. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cint/a/9P3pqF8TRHJScrByRBJYpWH/?lang=en. Acesso em: 06 de julho de 2021.
SCHWARCZ, L. K. M. (2001). Carlos Eugênio Marcondes de Moura. A travessia da Calunga Grande. Três séculos de imagens sobre o Negro no Brasil. (1637-1899), São Paulo, Edusp, 2000, 694 pp. Revista De Antropologia, 44(2), 227-230. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-77012001000200010.
SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Flecha no tempo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
SISCAR, Marcos. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos da modernidades. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.