Study of narrative space in Brazilian children's works of the author Daniel Munduruku

Authors

Keywords:

Children’s literature; Narrative Space; Indigenous authorship.

Abstract

It is believed that, in the arduous responsibility of helping children find meaning in life, growth experiences and the influences of their representatives or caregivers emerge considerably. After that, there is the literature aimed at this audience that, by going beyond the limits of superficiality and automatism, appears as a valuable ally. The fact is that instigating reading is a generalized challenge and if the choice - among so many titles offered - seems like a difficult task, indigenous authored books comprise a wealth of possibilities, bringing plots that broaden perspectives and change what is traditionally imposed on children. They go through abundant themes - portrayal of values, traditions, ancestry, memory, myths, legends - contributing to the development of individuality and conscience. They have a significant substance and do not take away the depth required in the development of this step. Furthermore, both the work with literature and the intense engagement figure at the core of the actions of most of these writers. His productions, which started to be seen not too long ago, show the relevance of investigating the faraway spaces rescued in favor of the society transformation. In this interpretative walk, researching the narrative space in brazilian children's works by indigenous authorship emerges as the central theme of this article while it talks about Daniel Munduruku.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Santana Stacciarini, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Professora de Letras do Instituto Federal Goiano/Campus Avançado Catalão. Doutoranda do Programa de Pósgraduação em Estudos Literário da Universidade Federal de Uberlândia/UFU (ingresso em 2018).

Carlos Augusto de Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Professor de Literatura da Universidade Federal de Uberlândia/UFU. Doutor em Teoria e História Literária
pela Universidade Estadual de Campinas/Unicamp.

References

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. 3. ed. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

BORGES FILHO, Ozíris. Espaço e literatura: introdução à topoanálise. Ribeirão Gráfica e Editora: Franca, 2007.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues et al. Um estudo sobre as águas em Gaston Bachelard. Anais do III Simpósio Nacional de Geografia Agrária - II Simpósio Internacional de Geografia Agrária Jornada Ariovaldo Umbelino de Oliveira. Presidente Prudente, 2005.

CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.

GAMA-KHALIL, Marisa Martins. O Espaço Labiríntico em “Duelo”, de Guimarães Rosa. Revista Cerrados, Brasília, v. 17, n. 25, p. 01-13, 2008. Disponível em: <https://url.gratis/iXHm7>. Acesso em: 22 abr. 2021.

GIOMETII, Analúcia Bueno dos Reis et al. Leitura do Espaço Geográfico Através das Categorias: Lugar, Paisagem e Território. Unesp/UNIVESP: São Paulo, 2012.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Saberes da floresta. São Paulo: Jandaíra, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

LEI nº 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: <https://url.gratis/MUl4m>. Acesso em: 15 abr. 2018.

MARGOLIN, Malcolm. Pedagogia indígena: um olhar sobre as técnicas tradicionais da educação dos índios californianos. In: STONE, Michael K.; BARLOW, Zenobia (Org.). Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo:

Cultrix, 2006.

MEDEIROS, Lívia Cristina Cortez Lula de. Refletindo o Bullying Por Meio da Literatura: análise do conto A Gata Borralheira. Anais do XII Congresso Nacional de Educação. Paraná, 2015.

MUNDURUKU, Daniel. Meu Vô Apolinário: um mergulho no rio da (minha) memória. Ilustrações de Rogério Borges. São Paulo: Studio Nobel, 2005.

MUNDURUKU, Daniel. Memórias de índio: uma quase autobiografia. 1 ed. Porto Alegre: Edelbra, 2016.

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando. São Paulo: E. do Autor, 2010.

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando 2: sobre vivências, piolhos e afetos (roda de conversa com educadores). Lorena, SP: UK’A Editorial, 2017.

MUNDURUKU, Daniel. Sabedoria das águas. Ilustrações de Fernando Vilela. São Paulo: Global, 2004.

PINHEIRO NETO, José Elias. Uma viagem paisagística pelas zonas geográficas na obra “Morte e vida Severina” de João Cabral de Melo Neto. 2011. 169 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Departamento de Geografia do Campus de Catalão, Universidade Federal de Goiás, Catalão.

RAMOS, Tanise Müller. A Presença das Africanidades no Cotidiano como Forma de se Pensar a Construção da Igualdade Racial. Disponível em: <https://url.gratis/4zkH8>. Acesso em: 10 abr. 2020.

RAMOS, Flávia Brocchetto; NUNES, Marília Forgearini. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil no processo de leitura. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 251-263, 2013. Disponível em: <https://url.gratis/b9Kvy>. Acesso em: 10 abr. 2020.

ROSSI, Amanda (2019). DIA do Índio é data 'folclórica e preconceituosa', diz escritor indígena Daniel Munduruku. Disponível em: <https://url.gratis/Rqom7>. Acesso em: 22 mar. 2020.

SANTOS, Jalber Almeida dos et. al. Prevalência e Tipos de Bullying em Escolares Brasileiros de 13 a 17 anos. Revista de Salud Pública, Colômbia, v. 16, n. 2, p. 173-183, 2014. Disponível em: <https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2014.v16n2/173-183>. Acesso em: 10 abr. 2021.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do Espaço Habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SILVA, Edson Ribeiro da. A Identidade do Autor na Narrativa Autobiográfica: Água Viva como possibilidade de indefinição do pacto de leitura. Revista Scripta Uniandrade, Curitiba, v. 11, n. 1, p. 9-30, 2013. Disponível em: <https://url.gratis/dNQHt>. Acesso em: 25 jul. 2020.

SOUSA, Damiana Pereira de. A Flecha e a Caneta: a representação de Natureza em Daniel Munduruku na obra “Sabedoria das Águas” - A Literatura Indígena em Questão. 2019a. 102 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

SOUSA, Damiana Pereira de. A Representação de Natureza em Daniel Munduruku: um mergulho no livro “Sabedoria das Águas”. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, Iporá, v. 8, n. 1, p. 154-177, 2019b. Disponível em: <https://url.gratis/Y4fOz>. Acesso em: 10 jul. 2020.

STEFANELLO, Camila (2017). A Casa como Espaço da Memória. Disponível em: <https://url.gratis/vw4f5>. Acesso em: 20 abr. 2020.

TUAN, Yi-fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2013.

Published

2021-12-15

How to Cite

Santana Stacciarini, L., & Melo, C. A. de. (2021). Study of narrative space in Brazilian children’s works of the author Daniel Munduruku. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 663–682. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/12513