Psychology as a tool for the inclusion of refugee students in brazilian schools

Authors

Abstract

This qualitative study aims to understand how experiences in Psychology contribute to the reception and school integration of refugee students. We carry out brief exercises and theoretical reflections from the reading and analysis of recent bibliographic productions in the field of Educational and School Psychology. We point out that it is necessary to reinforce the figure of the educational and school psychologist not as a separate agent, but as a sociocultural catalyst in educational processes, allowing exchanges and cultural hybridizations. In the analysis carried out, when considered a refugee issue, the currentness of thinking about a non-psychologizing, non-pathologizing and ethically-politically compromised Educational and School Psychology is reaffirmed.

Keywords: School Psychology; Educational Psychology; Refugees.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Reis da Luz, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Graduado (2012), Mestre (2014) e Doutorando em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Ricardo de Araújo Fragoso, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estácio de Sá (2019) e Educação Física pelo Centro Universitário da Cidade (2008). Atualmente atua como psicólogo clínico e professor de Educação Física.

Maria Izabel de Andrade Veloso, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Psicóloga pela Universidade Estácio de Sá (2019). Possui experiência em atendimento clínico e psicodiagnóstico, assim como saúde do idoso. Atualmente CEO e psicóloga clínica do Núcleo de Psicologia Integrada (NPI), que visa a democratização da psicoterapia.

Published

2021-08-05

How to Cite

Luz, R. R. da, Fragoso, R. de A., & Veloso, M. I. de A. (2021). Psychology as a tool for the inclusion of refugee students in brazilian schools . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(3), 48 – 64. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/11931

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina