NEW CLOTHING FOR AN OLD STRUGGLE: THE RELATIONSHIP BETWEEN REALITY AND FICTION IN NINE NIGHTS, BY BERNARDO CARVALHO
NEW CLOTHING FOR AN OLD STRUGGLE: THE RELATIONSHIP BETWEEN REALITY AND FICTION IN NINE NIGHTS, BY BERNARDO CARVALHO
DOI:
https://doi.org/10.53500/missangas.v3i6.15413Keywords:
Autofiction; Bernardo Carvalho; Contemporary Novel.Abstract
This article analyzes the real/fictional relationship of the contemporary novel, taking as a starting point Nove noites (2006), by the Brazilian writer Bernardo Carvalho, and the mechanisms of autofiction in literature. Therefore, narrative issues related to memory and its registration are discussed, as well as the use of documents, such as photography. Thus, it is argued about autofiction and the contemporary trends of the novel, as its opening to the incorporation of other discursive forms. For this, the studies of Giorgio Agamben (2009), Florência Garramuño (2014), Diana Klinger (2007) and Linda Hutcheon (1991) subsidized the debate to reflect about the literature in the territory of the present. In addition, considerations about memory and identity are also relevant, based on research by Beatriz Sarlo (2007), Henri Bergson (1999), Paul Ricouer (2007), Stuart Hall (2016), among other contributions that discuss the search for identity in the fictional representation. It is concluded that, in the exercise of interpretation, it is up to readers to also consider the gaps, in order to reconsider the relationship between fiction and truth.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Inês. Desocidentada: experiências literárias em terra indígena. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
BARTHES, Roland. A câmara clara: Nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Loureço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. 2. ed. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, Cultrix, 1977.
CARVALHO, Bernardo. Nove noites. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
______. Nove noites. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
CORRÊA, Mariza; MELLO, Januária (Org.). Querida Heloísa/Dear Heloísa: Cartas de campo a Heloísa Alberto Torres. Campinas: Núcleo de Estudos de Gênero Pagu, 2008. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=50808> Acesso em: 15 jun. 2022.
DAL FARRA, Maria Lúcia. Percurso teórico. In: ______. O narrador ensimesmado: O foco narrativo em Vergílio Ferreira. São Paulo: Ática, 1978. p. 15-53.
FUKS, Julián. Romance: História de uma ideia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
GARRAMUÑO, Florência. Frutos estranhos: Sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Laurent León Chaffter. 2. ed. São Paulo: Biblioteca Vértice, 1990.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Da Diáspora. Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: História, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: O retorno da virada etnográfica: Bernardo Carvalho, Fernando Vallejo, Washington Cucurto, João Gilberto Noll, César Aira, Silviano Santiago. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
______. A escrita de si como performance. Revista de Literatura Comparada, São Paulo, n. 12, p. 11-30, 2008. Disponível em: <https://abralic.org.br/downloads/revistas/1415542249.pdf> Acesso em: 10 abr. 2022.
OLIVEIRA. Joanita Baú de. A arte da autoinvenção no romance Nove noites. Intellèctus, Ano XVIII, nº1.Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/intellectus/article/view/38140 Acesso em: 10 out.2022.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
SANTOS, Alcides Cardoso dos. De cegos que vêem e outros paradoxos da visão: Questões acerca da natureza da visibilidade. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/mletras/images/cogitare13.pdf.> Acesso em: 02 jun. 2022.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: Cultura da memória e guinada subjetiva. Trad. Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
VIEL, Ricardo (Org.). Sobre a ficção: Conversas com romancistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
WILLIAMS, James. O pós-estruturalismo como desconstrução. In: ______. Pós-estruturalismo. Trad. Caio Liudvig. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 46-82.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos publicados na revista Missangas são de inteira responsabilidade de seus autores e não refletem, necessariamente, o pensamento dos editores.