ONGOING READING GESTURES: POSSIBILITIES OF REFLECTION FOR THE "DIFFERENT" BODY IN CHILDREN'S LITERATURE

Authors

  • Ivone Silva de Jesus Universidade Federal da Bahia -UFBA / Doutoranda em Educação

DOI:

https://doi.org/10.53500/missangas.v2i3.12844

Keywords:

Children's Literature; Body; Difference.

Abstract

Abstract: This study emerges from reading gestures resulting from the exercise of a sensitive, and also analytical, look at the close relationship between children's literature and the different body. Its premise is the relevance of the study of difference, and, more specifically, of bodily difference. We undertake a reading path to analyze how the different body appears inscribed/written in children's literary works. Here, the categories of body and difference, related to children's literature, and the signaling of the categories of analysis that emerge in the literary text (ethnicity, disability, illness) intersect. We have as a methodological perspective, within a qualitative approach, documentary research, since the literary works visited are primary sources of analysis, building, from this context, new knowledge on the subject in question. With a corpus of five children's literary works, we show how much the literary text is connected with the different body and with social relations, as it reveals the position of the interlocutors in the context, not losing sight of the power relations over the body biological/social. The reading scenes reveal that the literary works mark the presence of different body(s) in greater amplitude, different from other times, however, bodies claiming, still, more regular appearances, not displaced, demystified. Furthermore, we ratify the importance of children's literary work as a key element in teacher and student training and in the coexistence between reader-trainer and reader-in-training, respectively, in order to contribute and gain adherence to new studies on the proposed theme.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONIN, Iara Tatiana; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. As formas do corpo: marcas da(s) diferença(s) em personagens gordos da literatura infantil. In: Currículo sem Fronteiras, v.10, n.2, pp.77-90, jul/dez 2010.

CABRAL, Muniz Sodré de Araújo. Diversidade e Diferença. In: Revista Científica de Información y Comunicación. Número 3, (2006), Sevilla, p. 01-13.

CADEMARTORI, Ligia. O professor e a Literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. (Série conversas com o professor)

CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, Antônio. Revista Remate de Males. 1999, p. 81-90. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/remate/issue/view/200. Acesso em: 17 set. 2021.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Peiropólis, 2000. (Série Nova Consciência)

DELEUZE, Guilles. Crítica e Clínica. Trad. Peter Pal Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997. (Coleção TRANS)

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010. (Coleção Obras de Michel Foucault)

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Trad. Márcia Bandeira de Mello Leite Nunes. Rio de janeiro: LTC, 1988.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. Trad. Waltensir Dutra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 01-22.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Trad. Cid Kinipel. São Paulo: Cosac e Naify, 2010.

KRALJIČ, Helena. O segredo de Lara. Ilustr. Maja Lubi. São Paulo: Ciranda Cultural, 2012.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2002.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. 3. ed. Trad. Fábio dos Santos Creder Lopes. Petropólis, RJ: Vozes, 2013a.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. 6. ed. Trad. Marina Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 2013b.

LOBO, Lilia Ferreira. Os infames da História: pobres, escravos e deficientes no Brasill. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

O PENSADOR, Gabriel. Um garoto chamado Rorbeto. Ilustr. Daniel Bueno. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

RAMOS, Rossana. Na minha escola todo mundo é igual. Ilustr. Priscila Sanson. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

REIS, Marta Helena. Uma viagem inesquecível. Ilustr. Thais Linhares. São Paulo; Geração Editorial, 2011.

SANTOS, Mônica de Menezes. Por um lugar para a literatura infantil/juvenil nos estudos literários. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Salvador, 2011.

SANTOS, Jorge Fernando dos. As cores no mundo de Lúcia. Ilustr. Denise Nascimento. São Paulo: Paulus, 2010. (Coleção Arteletra)

SANTOS, Maria Sirley dos. Pedagogia da diversidade. São Paulo: Memnom, 2005.

SILVA, Luciene Maria da. Diferenças negadas: o preconceito aos estudantes com deficiência visual. Salvador: EDUNEB, 2009.
SOUZA, Luis Fernando de. Um palco para o conto de fadas: uma experiência teatral com crianças pequenas. Porto Alegre: Editora Mediação, 2008.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11 ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2021-12-20