Describe the invisible

the ecphrase as a creation in “Descrição de homem”, by Roberval Pereyr

Authors

  • Almi Costa dos Santos Junior Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Cristiano Augusto da Silva Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.53500/missangas.v3i4.12373

Keywords:

Poesia, Artes visuais, Écfrase, Estudos interartes, Roberval Pereyr, Ekphrasis

Abstract

This article discusses the creative and interpretive possibilities of the ekphrasis, presenting a slightly different approach from the oratory technique proposed by the ancient greek speakers. The approximations between poetry and visual arts are investigated even before the consolidation of comparative studies and gained more space from modernity, especially from the moment when poets and image artists started to organize avant-garde movements in Europe. In Brazil, this intensified with the Modern Art Week of 1922 and significantly influenced the following generations. In order to stimulate the debate, we analyzed the poem “Descrição de homem”, by the brazilian poet Roberval Pereyr, bringing the ekphrasis in a contemporary perspective and the images that are provided from it.

 

Keywords: Poetry; Visual arts; Ekphrasis; Interart studies; Roberval Pereyr.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Almi Costa dos Santos Junior, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutorando da Linha de Literatura e Interfaces do Programa de Pós-Graduação em Letras – Linguagens e Representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (Fapesb). Pesquisa as relações entre poesia e artes visuais na literatura brasileira à luz dos Estudos Interartes.

Cristiano Augusto da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professor Pleno de Literatura Brasileira, Literatura Sul-baiana e Teoria da Literatura na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2013.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fntroeira, 1984.
CASA NOVA, Vera. Fricções. Traço, olho e letra. Belo Horizonte: EdUFMG, 2008.
CLÜVER, Claus. Estudos interartes: Conceitos, termos, objetivos. In Literatura e Sociedade, vol. 2, n.º 2, p. 37-55, 1997. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267> Acesso: 30.jun.2021.
GULLAR, Ferreira. Muitas vozes. In: Ferreira Gullar: poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Lacerda Editoras, 2008.
HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. Revista USP, n.º 71, p. 85-105, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13554/15372> Acesso: 30.jun.2021.
HOUAISS. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
LOUVEL, Liliane. Matizes picturais. In: Intermidialidade e estudos interartes: Desafios da arte contemporânea. Thaïs Flores Nogueira Diniz (Orgs.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
PEREYR, Roberval. As roupas do nu. Salvador: SCT, FUNCEB, 1981.
PEREYR, Roberval. Concerto de Ilhas, Campinas: Versal Casa de Livros, 1998.
PEREYR, Roberval. Mirantes, Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.

Published

2022-04-21