TRADITIONAL METHODOLOGY VERSUS PROBLEM-BASED LEARNING: ANALYSIS FROM THE PERSPECTIVE OF ACCOUNTING COURSE STUDENTS ABOUT TEACHING SKILLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18028/rgfc.v10i2.7950

Keywords:

Skills, Expectation, Satisfaction, Problem-based learning

Abstract

This research aimed to investigate the level of satisfaction and expectations of students of subjects studied with traditional methodology versus learning based on problems of the Accounting Course in relation to teaching skills. A self-completed questionnaire wasused, with students enrolled from the second period. The sample consists of 175 students enrolled in the Accounting Sciences course of the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA). For the analysis of the results, we used the average test between the students who attended subjects with traditional methodology and those who attended disciplines with Problem-Based Learning (PBL) and also the t test. The results showed the expectation that the students who attended the subjects with PBL showed a higher level in relation to the teaching skills, regarding satisfaction they were more dissatisfied. With the means test, it was obtained for most of the competencies listed, a significant difference between the perception of students who attended subjects with PBL and those who did not. Thestudents who attended subjects with PBL were more dissatisfied with the teaching skills. Thus, the research contributes to a possible change in the teachers' conduct, considering that the students were more dissatisfied, expecting more from their teachers. As it contributes to the literature due to the incipience of studies that address this relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, L.; FERREIRA, J. A. Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no ensino superior: construção/ validação do questionário de vivências acadêmicas. Relatório de investigação. Braga, Portugal: Universidade do Minho – Centro de Estudos em Educação e Psicologia, 1999.

ANTONELLI, R. A.; COLAUTO, R. D.; CUNHA, J. Expectativa e satisfação dos alunos de ciências contábeis com relação às competências docentes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v.10, n. 1, p. 74-91, 2012.

CARVALHO NETO, S. Dimensões da qualidade em ambientes virtuais de aprendizagem. Dissertação (Doutorado) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de são Paulo, São Paulo, 2009.

CELESTINO, E. J. M.; AZEVEDO, Y. G. P.; ARAÚJO, A. O.; SILVA, J. D. G.; Problembased-learning (PBL) nos cursos de ciências contábeis das instituições de ensino superior (IES) de Natal/RN. In: Congresso da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, 10, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: ANPCONT, 2016.

CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE (CFC). (2016). Profissionais e escritórios registrados e ativos existem no território nacional. Disponível em: https://cfc.org.br/registro/quantos-somos-2/. Acesso em 15 jan. 2020.

COSCADAI, N.; ARBEX, M. A. Como discentes de administração enxergam o próprio curso? Um estudo com discentes de graduação de uma instituição pública e de uma instituição privada na região de Londrina/PR. In: CONGRESSO VIRTUAL BRASILEIRO DE ADMINISTRAÇÃO, 08, 2011. Anais [...] Londrina, 2011.

DRUCKER, P. A sociedade pós-capitalista. São Paulo: Pioneira, 1993.

DURAND, T. Forms of incompetence. In: Fourth International Conference on Competence-Based Management. Oslo: Norwegian School of Management, 1998.

ESCRIVÃO FILHO, E.; RIBEIRO, L. R. C. Inovando no ensino de administração: uma experiência com a aprendizagem baseada em problemas (PBL). Cadernos EBAPE.BR, v. 6, n. Ed. Especial, art. 3, p. 1-9, 2008.

FARIA, A. C.; COME, E.; POLI, J.; FELIPE, Y. X. O grau de satisfação dos alunos do curso de ciências contábeis: busca e sustentação da vantagem competitiva de uma IES privada. Enfoque: Reflexão Contábil [online], v. 25, p. 25-36, 2006.

FLEURY, A.; FLEURY, M. T. L. Construindo o conceito de competência.

Revista de Administração Contemporânea, São Paulo, v. 5, p.183-196, 2001.

FREZATTI, F.; MARTINS, D. B. PBL ou PBLs: a Customização do Mecanismo de Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação Contábil. Revista de Graduação USP, v. 1, n 1, 2016.

GALVÃO, L. L. C.; SADOYAMA, A. S. P. Avaliação da expectativa e percepção da qualidade dos serviços educacionais na perspectiva de gestores, professores e estudantes de um instituto federal do estado de Minas Gerais (MG). Revista EDaPECi, v.17, n.2, p.131-143, 2017

GRADVOHL, R. F.; LOPES, F. F. P.; COSTA, F. J. O perfil do bom professor de contabilidade: uma análise a partir da perspectiva de alunos de curso de graduação. In: CONGRESSO USP CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 9., 2009, São Paulo. Anais... São Paulo: 2009.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. São Paulo. SP: Pearson Prentice Hall, 2000.

LAFFIN, M. Formação continuada do profissional da Contabilidade. Jornal do Conselho Regional de Contabilidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, p. 14, set-out., 2002.

LAGIOIA, U. C. T.; SANTIAGO, H. L. F.; GOMES, R. B.; RIBEIRO FILHO, J. F. Uma investigação sobre as expectativas dos estudantes e o seu grau de satisfação em relação ao curso de Ciências Contábeis. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 1, n. 8, 2007, pp. 121-138.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A pesquisa científica hoje. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1999.

MANAF, N. A. A.; ISHAK, Z.; WAN-HUSSIN, W. N. Application of Problem Based Learning (PBL) in a course on financial accounting principles. Malaysian Journal of Learning and Instruction, v. 8, p. 21-47, 2011.

MARTINS, D. B.; ESPEJO, M. M. S. B.; FREZATTI, F. Problem-Based Learning no ensino de contabilidade gerencial: relato de uma experiência brasileira. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 9, n. 4, 2015.

MARTINS, Gilberto de Andrade. Manual para Elaboração de Monografias e Dissertações. 2. ed. Editora Atlas, São Paulo, 2000.

MOREIRA, C. S. et al. Problem-based learning: uma análise das competências desenvolvidas e dificuldades encontradas sob a ótica dos discentes de contabilidade. XVIII internacional conference in accounting, São Paulo, v.00, 2018.

NASSIF, V. M. J.; HANASHIRO, D. M. M.; TORRES, R. R. Fatores que influenciam na percepção das competências para o exercício da docência. Revista Brasileira de Educação, v. 15, p. 364-379, 2010.

OLIVEIRA, L. R. A educação superior e o projeto de vida do estudante. Revista Análise. São Paulo, ano III, n. 6, p. 5-12, 2002.

PACHANE, G. G. A experiência universitária e sua contribuição ao desenvolvimento pessoal do aluno. Estudante universitário: Características e experiências de formação, v. 155, p. 186, 2003.

PARK, S. H. Impact of Problem-Based Learning (PBL) on teachers’ beliefs regarding technology use. 2006. f171. Thesis (Doctoral in Philosophy) - Faculty of Purdue University, West Lafayette, 2006.

PEREIRA, M. A. C. Competências para o ensino e a pesquisa: um survey com docentes de engenharia química. Tese (Doutorado em Engenharia da Produção). Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, 2007.

PINSONNEAULT, A.; KRAEMER, K. Survey research methodology in management information systems: an assessment. Journal of management information systems, v. 10, n. 2, p. 75-105, 1993.

RESOLUÇÃO CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.

REZENDE, M. G.; LEAL, E. A. Competências Requeridas dos Docentes do Curso de Ciências Contábeis na Percepção dos Estudantes. Revista Sociedade, Contabilidade e Gestão. Uberlândia, v. 8, n. 2, p. 145–160, 2013.

RIBEIRO, L. R. C.; MIZUKAMI, M. G. N. Uma Implementação da Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL) na Pós-Graduação em Engenharia sob a Ótica dos Alunos. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 25, n. 1, p. 89-102, 2004.

RIBEIRO, L. R. C. A Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, p. 149. 2005.

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. UduFSCAR, São Carlos, 2010.

RICHARDSON, R. J.; PERES, J. A. S.; WANDERLEY, J. C. V.; CORREIA, L. M.; PERES, M. H. M. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

SOARES, M. A.; ARAÚJO, A. M. P.; LEAL, E. A. Evidências Empíricas da Aplicação do Método Problem-based Learning (PBL) na Disciplina de Contabilidade Intermediária do Curso de Ciências Contábeis. XXXII Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro, 2008.

SOUZA, S. A.; REINERT, J. N. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 15, n. 1, 2010.

STANLEY, T.; MARSDEN, S. Problem-based learning: does accounting education need it? Journal of Accounting Education, v. 30, p. 267-289, 2012.

VASCONCELOS, A. F. PROFESSORES EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS: um estudo sobre as competências para o exercício da docência nos cursos presenciais no Nordeste Brasileiro. 2009. 153 f. Disseração (Mestrado em Ciências Contábeis). Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis das Universidades UnB, UFPB e UFRN. João Pessoa, 2009.

VASCONCELOS, A. F. Fatores que influenciam as competências em docentes de ciências contábeis. Em ANPAD (Org.). Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, p. 43-62, 2010.

VASCONCELOS, A. F.; CALVALCANTE, P. R. N.; MONTE, P. A. Fatores que influenciam as competências em docentes de Ciências Contábeis. VEREDAS FAVIP - Revista Eletrônica de Ciências, v.5, n.1, Rio de Janeiro, jan- jun, p. 86- 101, 2012.

VIEIRA, M. G. As competências e as habilidades requeridas aos professores de contabilidade. Revista Brasileira de Contabilidade, n. 169, p. 30 – 41, 2012.

VIEIRA, K. M.; MILACH, F. T.; HUPPER, D. Equações estruturais aplicadas à satisfação dos discentes: um estudo no curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Santa Maria. Revista de Contabilidade e Finanças da USP, v.19, p. 65-76, n.48, 2008.

VROOM, V. H. Work and motivation. New York: Wiley, 1964.

WILKIN, C. Enhancing the AIS curriculum: integration of a research-led, problem- based learning task, Journal of Accounting Education, v.32, n. 2, p. 185-199, 2014.

Published

2021-05-24

Issue

Section

ARTIGOS