A view play in "Early Childhood Program" in the Social Assistance Unique System

Authors

  • Adriana Trindade da Silva Fernandes Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Patrícia Natália dos Santos Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Larissa Monique de Souza Almeida Ribeiro Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Sandra Alves de Oliveira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p39-48

Keywords:

Play, Family bond, Childhood, Children

Abstract

With the intention of knowning the practice and work organization of the visitants of the Early Childhood Program (PIS) in the Social Assistance Unique System (SUAS), this study aims to understand how they conceive playing in their practices. The locus of the research was the Social Assistance Reference Center (CRAS) in Ibiassucê, state of Bahia. The discussions presented were based on bibliographic research in program manuals, in the National Curriculum Reference for Early Childhood Education, in the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and in the Child and Adolescent Statute, among others. The methodology was qualitative research, and the instruments of data collection were: questionnaire, document analysis of the forms filled in by visitors and the field diary.  According to PIS visitors, playing was perceived as a way to bring mothers closer to their children, strengthening the bond between child and caregiver. In addition, it was possible to understand that playing is an important tool for child's development, as it makes it possible to identify their motor and cognitive difficulties and, therefore, allows them to interfere and strengthen their development. PIS has been a way of showing families in the municipality of Ibiassucê the importance of playing and also helping them to enjoy the rights that are violated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, Aidil de Jesus Paes de; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n° 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 18 dez. 2009.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social. Secretaria Nacional de Promoção do Desenvolvimento Humano. Criança Feliz: guia para visita domiciliar. Brasília, DF: MDS/SNPDH, 2017a, 2ª versão.

BRASIL. A participação do SUAS no Programa Criança Feliz. Ministério do desenvolvimento social e agrário. Brasília, DF: 2017b. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/SUAS_no_CriancaFeliz.pdf. Acesso em: 14 set. 2018.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Versão atualizada. Rio de Janeiro: CEDECA, 2017c.

BRÊTAS, José Roberto da Silva. Cuidados com o desenvolvimento psicomotor e emocional da criança: do nascimento a três anos de idade. São Paulo: Iátria, 2006.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, 1998.

GONSALVES, Elisa Pereira. Iniciação à pesquisa científica. 2. ed. Campinas, SP:

Alínea, 2001.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In:

SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO - PERSPECTIVAS ATUAIS, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte, 2010.

MALUF, Angela Cristina Munhoz. Brincar: prazer e aprendizado. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MOYLES, Janet. Só brincar? O papel do brincar na educação infantil. Tradução de Maria Adriana Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. Educação, arte e jogo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Published

2023-06-21

How to Cite

FERNANDES, A. T. da S. .; PEREIRA, P. N. dos S. .; RIBEIRO, L. M. de S. A. .; OLIVEIRA, S. A. de . A view play in "Early Childhood Program" in the Social Assistance Unique System. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 7, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p39-48. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/39-48. Acesso em: 21 nov. 2024.