LEARNING ASSESSMENT PARADIGMS: A REFLECTIVE LOOK AT THE GENERAL EDUCATION SUBSYSTEM IN MOZAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v9.i13.e9132408

Keywords:

learning assessment, general education, assessment paradigms, Childhood Education

Abstract

The study aims to reflect on the assessment paradigms in force in Mozambican schools, analyzing which would be the most ideal at the current time. The research was based on a qualitative approach, in which a bibliographic review on educational assessment was carried out, as well as an analysis of documents that regulate assessment in the General Education subsystem in Mozambique. When reflecting on the assessment paradigms, it is clear that assessment needs to be seen as a commitment that leads the teacher to create moments of interaction and reflection during classes, so that students can share their own ideas, since in most schools assessment remains rooted in the idea of ​​verifying learning through the assignment of grades, which favors the quantification of results rather than measuring student development.

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Author Biographies

Emília Maria José Guiraguira, Academia Militar Marechal Samora Machel (AMMSM)

Doutoranda em Educação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Pedagógica de Maputo. Professora da  Academia Militar Marechal Samora Machel, na Província de Nampula, em Moçambique.

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Professor Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFS. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Líder do Grupo de Pesquisa em Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq - Bível 1D.

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Published

2024-10-30

How to Cite

GUIRAGUIRA, E. M. J.; NUNES, C. P. LEARNING ASSESSMENT PARADIGMS: A REFLECTIVE LOOK AT THE GENERAL EDUCATION SUBSYSTEM IN MOZAMBIQUE. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 9, n. 13, p. e9132408, 2024. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v9.i13.e9132408. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/22166. Acesso em: 3 dec. 2024.