Pedagogic practices in basic education: interfaces between field education and EJA
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p110-127Keywords:
EJA, Countryside Education, Interdisciplinarity. Liberating EducationAbstract
The main objective of this work is to discuss the interface between Youth and Adult Education - EJA and Rural Education and the importance of developing a pedagogical practice based on an interdisciplinary perspective. The modalities in question have their particularities and ways of existing in a national scenario where education has been sidelined by the public power in all spheres. Regarding methodological issues, in the first part there is a discussion about the forms of resistance and struggles for recognition that the modalities have developed in the search for the guarantee of their institutionalized rights. The second part deals with the importance of interdisciplinary action in teacher and student training focused on the reality of the subjects of EJA and Rural Education. In its third topic, the research revealed some results related to the importance of Liberating Education as a survival tool, especially for the subjects of EJA and Rural Education.
Downloads
References
ALMEIDA, M. G. C.. A Construção da Identidade: o eu e o nós na educação popular e no desenvolvimento local. In: IV Encontro Intern. do Fórum Paulo Freire: caminhando p uma cidadania multicultural, 2004, Porto - Portugal. Anais do IV Encontro Internacional do Fórum Paulo Freire de Portugal, 2004.
ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? . REVEJ@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, nº 0, p.1-108, agosto, 2007.
BICALHO, Ramofly. História da Educação do Campo no Brasil: O protagonismo dos movimentos sociais. Teias v. 18, n. 51, 2017.
BRANDÃO, Zaia, (org.). A crise dos paradigmas e a educação. 11ª ed. – São Paulo: Cortez – Coleção questões da nossa época; v. 21. 2010.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9394 de 20 de Dezembro de 1996.
______. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CEB Nº: 6/2020. Alinhamento das Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos (EJA) apresentadas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e outras legislações relativas à modalidade. Relatora Suely Melo de Castro Menezes, nº 23000.023516/2019-46. Aprovdo em 10 de Dezembro de 2020, Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=168151-pceb006-20&category_slug=janeiro-2021-pdf&Itemid=30192 acesso em Dez. de 2021.
CAMPOS, Marília; DE PAULA, Alexandro Soares; OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de. Dimensões múltiplas da formação de educadores do campo: percursos da construção da licenciatura na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (p.46-62). In: BERENBLUM, Andrea; OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de Oliveira. Educação Diálogos do Cotidiano. Outras Letras, Rio de Janeiro, 2011.
CASTAMAN, Ana Sara; VIEIRA, Josimar Aparecido; RADKE, Cristiane Longaray. O contexto atual da educação do campo: o que dizem as pesquisas realizadas. Criar Educação, Criciúma, v. 7, nº1, jan/jul 2018.– PPGE – UNESC
FAZENDA, Ivani. O que é Interdisciplinaridade? SP, Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, 17ª ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
______. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. (Orgs.), Autonomia da Escola: princípios e propostas. 3ª. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2000.
GANDIN, Danilo. A prática do planejamento participativo: na educação e em outras instituições, grupos e movimentos dos campos cultural, social, político, religioso e governamental. 18. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
GARCIA, Pedro Benjamim. Paradigmas em crise e a Educação (p.61-69). In: BRANDÃO, Zaia, (org.). A crise dos paradigmas e a educação. 11ª ed. – São Paulo: Cortez – Coleção questões da nossa época; v. 21. 2010.
GIROUX, H. A.; SIMON, R. Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular, In: Moreira, A. F. B.; SILVA, T. T. da, (org.), Currículo, cultura e Sociedade, São Paulo: Cortez, 2009.
Histórico dos Fóruns de EJA. Fóruns EJA Brasil, Copyright © 2022. Disponível em: < http://forumeja.org.br/>. Acesso em: maio de 2022.
KOLLING, Edgard Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete; (Orgs.) Coleção por Uma Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas, vol.4, 2002.
KOLLING, Edgard Jorge; NERY, Irmão; MOLINA, Mônica Castagna; (Orgs.) Coleção por Uma Educação Básica do campo: Memória, vol.1, 1999.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro, Zahar, 1986, 26º reimpressão, 2014.
LEMOS, Amanda Guerra. “Despeja na EJA”: Reflexões acerca da migração perversa de Jovens e adultos para o PEJA no Município do Rio de Janeiro. Orientador: Luiz Carlos Gil Esteves. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 31 de Agosto de 2017. Disponível em http://www.repositoriobc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/13019/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20PPGEdu%20%20Amanda%20Guerra%20de%20Lemos.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 18/12/2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação Escolar: políticas e organização, 10º ed. – SP, Cortez, 2011.
LUTHER, Alessandra; GERTHARDT, Tatiana Engel. Educação obrigatória, êxodo rural e fechamento das Escolas do Campo no Brasil. Revista Saberes da Amazônia, Revista de Ciências Jurídicas, Sociais e Humanas. Nº 7, vol. 3, Porto Velho, revista semestral , Jul-Dez, 2018, p. 01-310.
MORIN, Edgar. 1921, A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento; tradução Eloá Jacobina. - 8 a ed. - Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MUNARIM, Antônio. Trajetória do movimento nacional de educação do campo no Brasil. Revista do centro de Educação, vol 33, num. 1, enero-abril, p.57-72, 2008.
OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de; BICALHO, Ramofly dos Santos. Educação do Campo e atores político-institucionais: construindo novos processos identitários na universidade? (p.123-162). In: BERENBLUM, Andrea; OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de Oliveira. Educação Diálogos do Cotidiano. Outras Letras, Rio de Janeiro, 2011.
______; CAMPOS, Marília Lopes. Pedagogia da Alternância: organicidade curricular diante dos desafios da Educação do Campo (p.71-85). In: OTRANTO, Célia; FAZOLO, Eliane; GOUVÊA, Fernando (orgs.). Muito além do jardim: educação e formação nos mundos rurais. Seropédica, RJ: EDUR, 2012.
PARECER Nº:36/2001. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf, acesso em Dez. de 2021.
SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra, Portugal: Edições Almeidina, S.A., abril de 2020.
SERRA, E. et al. Interrogando o direito à educação: oferta e demanda por Educação de Jovens e Adultos no estado do Rio de Janeiro. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, p. 25-41, 2018.
SOARES, Ana Maria Dantas; OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de Oliveira. Educação, formação profissional e perspectiva de desenvolvimento: os desafios para a construção de redes socioambientais (p.17-41). In: SOARES, Ana Maria Dantas; DE PAULA, Lucília Augusta Lino (orgs). Educação, pesquisa e extensão: confluências interdisciplinares. Rio de Janeiro, Quartet, 2010.
VENTURA, Jaqueline. Direito à EJA em risco: uma análise da situação da educação de jovens e adultos de nível médio no estado do Rio de Janeiro. In: RUMMERT, Sonia Maria (Org.) Educação de jovens e adultos trabalhadores: história, lutas e direito em risco. Uberlândia: Navegando Publicações, 2019. P. 93-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.