The peasant identity formation of the countryside social individuals

Authors

  • Silvanete Pereira dos Santos Universidade Federal do Espirito Santo – UFES, Espirito Santo – Brasil
  • Juliana Felício de Oliveira Universidade Federal do Espirito Santo – UFES, Espirito Santo – Brasil
  • Elinete Pereira dos Santos Universidade Federal da Bahia - UFBA, Bahia – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p50-68

Keywords:

Peasant identity, Peasantry, Field Subjects

Abstract

This article aims to present the results of a field research realized as an Undergraduate Thesis of the graduation in Field Education at the University Federl do Espírito Santo. The research sought to discuss the process of the peasant identity formation as an element of strengthening at the countryside and the peasantry. The methodology used was the case study. The research had a qualitative approach and the structured interview was used as a research instrument. The results obtained through the interviews allowed us to reflect on the reality of peasant identity and verify that the sense of belonging and the bounds created with their own community are important elements for the identity formation. We understand that the identity of the peasant people is built in permanent dispute with the capitalist project of production and relationship with the land and natural resources. In this way the peasantry going to be forming while a social class in the struggle for the interests of the rural working class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, jul./dez. 2013.

BERLATTO, Odir. A construção da identidade social. Revista do Curso de Direito da FSG, Caxias do Sul, ano 3, n. 5, jan/jun, p. 141-151, 2009.

BOHNENBERGER, Gustavo Wohlfahrt; MELO, Jonathan Dalla Rosa. Identidade(s)e diversidade cultural: a luta pelo reconhecimento numa sociedade multicultural. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PROCESSO COLETIVO E CIDADANIA, 2018. Anais. do Congresso Brasileiro de Processo Coletivo e Cidadania, 2018. p. 601-612

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer 36/2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do Campo. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13200-resolucao-ceb-2002. Acesso em: 14 fev. 2021.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 de dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm Acesso em: 20 set. 2022.

BURGER, Ednéia Regina; VITURI, Renee Coura Ivo. Metodologia de pesquisa em ciências humanas e sociais: história de vida como estratégia e história oral com técnica algumas reflexões. In: XI ENCONTRO DE PESQUISADORES DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: Currículo, 2013, São Paulo. Encontro. São Paulo: PUC, 2013.

CALDART, Roseli Salete et al. Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, mar./jun, p. 33-64, 2009.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CAMACHO, Rodrigo Simão. O território como categoria da Educação do Campo: no campo da construção/destruição e disputas/conflitos de territórios/territorialidades. Rev. NERA, Presidente Prudente, v. 22, n. 48, p. 38-57, 2019.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade – a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CORREIA, Deyse Morgana Neves; BATISTA, Maria do Socorro Xavier; BRITO, Rosa Maria de Jesus Brito. Educação do Campo: resistência e afirmação da identidade camponesa. In: ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE: EDUCAÇÃO, CULTURAS E DIVERSIDADES, 20, 2011, Manaus. Anais. 20º Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste: Educação, Culturas e Diversidades. Manaus: Valer, 2011.

COSTA, Francisco de Assis; CARVALHO, Horácio Martins. Campesinato. In: CALDART, Roseli Salete et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012, p. 115-122.

COSTA, Francisco de Assis; CARVALHO, Horácio Martins de. Campesinato. In: CALDART, Roseli Salete et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012, p. 113 -120.

EMATER-ES. Informativo da EMATER-ES à família rural capixaba. O agricultor. n.1, dez, p.16, 1981. Disponível em: EMPRESA DE ASSISTÊNCIA TÉCNICA E EXTENSÃO RURAL DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO. O agricultor: histórico 1956 - 1981, 25 anos com você. Vitória, ES: EMATER-ES, 1981. 16 p. Informativo da EMATER-ES a família capixaba. Acessado em 12 jul. 2021.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Território Camponês. In: CALDART, Roseli Salete et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012, p. 744-747.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Brasil: 500 anos de luta pela terra. 2000. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/terra/mst3.htm. Acesso em: 11 jan. 2021.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Entrando nos territórios do território, Universidade Estadual Paulista, 2013. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/ruralidade/entrando-nos-territorios-do-territorio.pdf . Acesso em: 22 set. 2022.

FERNANDES, Bernardo Mançano et al. Educação do Campo: campo - políticas públicas – educação. In: FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação do Campo e Território Camponês no Brasil. Brasília: INCRA; MDA. 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

HAESBAERT, Rogério. Território e multiterritorialidade: um debate. Revista Geographia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 17, 2007. Disponível em: http://www.uel.br/laboratorios/latec/arquivos/Terra%20Plural.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.

HAESBAERT, Rogério. Identidades territoriais. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeni. (org.). Manifestações da cultura no espaço. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 1999. p. 169 – 189.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HEREDIA, Beatriz; PALMEIRA, Moacir; LEITE, Sérgio Pereira. Sociedade e economia do “agronegócio” no Brasil. Revista brasileira de ciências sociais. v. 25, n. 74, outubro, 2010.

KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. In: FERNANDES, Bernardo, Mançano. Diretrizes de uma caminhada. Coleção por uma educação do campo, n.º 4. Brasília, 2002.p.61-70.

MARQUES, Marta Inez Medeiros. A atualidade do uso do conceito de camponês. Revista NERA, Presidente Prudente, ano 11, n. 12, jan/jun, p. 57-67, 2008.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli, E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1981.

MOLINA, Mônica Castagna; SANTOS, Sônia Meire (Org.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. In: CALDART, Rosali Salete. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Brasília, 2004, p. 10 - 30. Coleção por uma educação do campo, n°5.

MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. Brasília, 2004, p. 10-31.

PAULINO, Eliane Tomiasi. Território e campesinato: da teoria à práxis. Revista Terr@ Plural, Ponta Grossa, v.2, jul./dez, p. 199-211, 2008.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SANTA TERESA. Disponível em: https://www.santateresa.es.gov.br/home. Acesso em: 10 set. 2019.

RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1980.

SILVA, Jesiel Souza. Breve revisitação ao conceito de campesinato no Brasil. Revista NERA. Presidente Prudente, v. 22, n. 50, set/dez, p. 40-63, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SANTOS, Luciano dos. As Identidades Culturais: Proposições conceituais e teóricas. Revista rascunhos culturais, Coxim: MS, v.2, n.4, p.141 – 157, jul./dez.2011.

SCHMITZ, Heribert. Campesinato: ensaio sobre a utilidade de um conceito na atualidade brasileira. In: XXXII ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 32., 2008, Caxambú, MG. Anais. Caxambú, MG: ANPOCS, 2008.

SILVA, Carlos Eduardo Mazzetto. Territorialidades camponesas do cerrado: o saber gerado a partir do conhecimento local. Campo-território: revista de geografia agrária. Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, Ago, p. 01-35, 2012.

VELHO, Gilberto. Memória, Identidade e Projeto. Revista Tempo Brasileiro.n.95, out/dez, p.119-26, 1988.

VIA CAMPESINA DO BRASIL. O campesinato o século XXI: possibilidades e condicionantes do desenvolvimento do campesinato no Brasil, Curitiba/Brasília, 2004. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/bernardo/OUTROS O%20CAMPESINATO%20NO%20SECULO%20XXI.pdf. Acesso em: 09 mar. 2020.

WANDERLEY, Maria de Nazareth Baudel. O campesinato brasileiro: uma história de resistência. RESR, Piracicaba, SP, v. 52, Supl. 1, fevereiro, p. 25-44, 2014

ZENERATTI, Fábio Luiz. Propriedade e latifúndio: introdução ao debate sobre sua origem e perpetuação no Brasil. Caderno de Geografia, Paraná, v.27, n.50, jul/set,2017.

Published

2023-12-07

How to Cite

SANTOS, S. P. dos; OLIVEIRA, J. F. de; SANTOS, E. P. dos. The peasant identity formation of the countryside social individuals. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 11, p. 50–68, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p50-68. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19256. Acesso em: 30 jun. 2024.