Let's play? a research and internship experience in early childhood education

Authors

  • Pamela Nunes de Farias Alves Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Gerusa Leilane Batista Lobato Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Adriana Moreira Pimentel Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Eugênia da Silva Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p148-152

Keywords:

Child education, Experience context, To play, Research and Internship

Abstract

The present report is the result of the internship developed by the curricular component Research and Internship in Early Childhood Education, by the Degree in Pedagogy at the State University of Bahia, Department of Education Campus XII, Guanambi-Ba. Which was carried out in an early childhood school in the municipality. The objective of this is characterized by stimulating experiences in play, through the exploration of materials (toys and objects) in the open air. In which, we did bibliographic studies of authors with the theme focused on playing and children, we were guided in the classroom studying and understanding the component, then we go first to the school to make the observation, after that we elaborate our context and proceed to the intervention. We will describe the lived experience, where it was possible to notice and analyze some concepts and practices lived by the children, still emphasizing the importance of games and playing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

FOCHI, Paulo. O brincar heurístico na creche: percursos pedagógicos no observatório da cultura infantil-OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2018.

HORN, Maria da Graça Souza; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Abrindo as Portas da Escola Infantil: Viver e Aprender nos Espaços Externos. Penso Editora, 2021.

JAUME, Maria Antônia Riera. O ambiente e a distribuição de espaços. In: ARRIBAS, Tereza Lieixa. Educação infantil: desenvolvimento, currículo e organização. Porto Alegre: Artmed, 2004.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2023-12-01

How to Cite

ALVES, P. N. de F.; LOBATO, G. L. B.; TEIXEIRA, A. M. P.; PEREIRA, E. da S. Let’s play? a research and internship experience in early childhood education. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 148–152, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p148-152. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19246. Acesso em: 22 nov. 2024.