Experience report in the observation internship in non-formal space in the graduation in physical education

Authors

  • Bianca Laís Gomes da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ravena de Oliveira Celes Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10p132-137

Keywords:

Physical Education, Non-formal internship, Teacher training, Swimming

Abstract

The pedagogical action component in Physical Education II (Stage II) in the Degree in Physical Education II, Campus XII, Guanambi-Bahia. The space observed was a private swimming and water gym in Guanambi-Bahia. We also carry out the Characterization of the study of activities, such as the developed space. We consider that we also report new experiences in this professional area, aiming at the improvement of performance. In addition, from observation to intervention becomes a necessary and necessary practice in the formation of a good Physical Education teacher, since the theoretical knowledge of the classroom does not subsidize the pedagogical practices in the reality of the work environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 01, de 18 de fevereiro de 2002: Institui as diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Lei Nº 6.494, de 07 de dezembro de 1977: dispõe sobre os estágios de estudantes de estabelecimentos de ensino superior, de ensino profissionalizante do 2o. Grau e Supletivo e dá outras providências. Brasília, DF, 1977.

FARIA JUNIOR, A. G.; CORREA, E. S.; BRESSANE, R. S. Prática de ensino em Educação Física: estágio supervisionado. Editora Guanabara. Rio de Janeiro, 1987.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C.; GOODWAY, J. D. Compreendendo o desenvolvimento motor-: bebês, crianças, adolescentes e adultos. AMGH Editora, 2013.

HARRIS, P. L. Criança e emoção: o desenvolvimento da compreensão psicológica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. Rio de Janeiro: E.P.U., 2014.

OLIVEIRA, L. R.; ROCHA, C. C. M.; MENDES JUNIOR, F. A.; MENEZES, A. O. Importância da Natação para o Desenvolvimento da Criança e Seus Benefícios. Revista @rgumentam. Faculdade Sudamérica. Volume, p. 111-130, 2013.

PELOZO, R. C. B. Prática de ensino e estágio supervisionado enquanto mediação entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia. Garça – SP, v.5, n. 10, 2007. Disponível em: https://docplayer.com.br/7820814-Pratica-de-ensino-e-o-estagio-supervisionado-enquanto-mediacao-entre-ensino-pesquisa-e-extensao.html Acesso em: 07 de abril de 2022.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542 Acesso em: 07 de abril de 2022.

SOUZA, J. C. A.; BONELA, L. A.; PAULA, A. H. A importância do estágio supervisionado na formação do profissional de Educação Física: uma visão docente e discente. MOVIMENTUM - Revista Digital de Educação Física, Ipatinga: Unileste-MG, v.2, n.2. 2007.

VERARDI, C. E. L.; MARCO, A. Iniciação esportiva: A Influência de Pais Professores e Técnicos. Revista Eletrônica da Escola de Educação Física e Desporto, UFRJ, 2008.

Published

2023-12-01

How to Cite

SILVA, B. L. G. da; SANTOS, R. de O. C. Experience report in the observation internship in non-formal space in the graduation in physical education. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 132–137, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10p132-137. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19243. Acesso em: 22 nov. 2024.