An unexpected visit: experience report of early childhood education teachers

Authors

  • Maria Rosa da Silva Rodrigues Secretaria Municipal de Educação de Guanambi, Bahia
  • Eva Lúcia Reis Pereira Secretaria Municipal de Educação de Guanambi, Bahia
  • Maria Jane Ribeiro Mendes Figueiredo Secretaria Municipal de Educação de Guanambi, Bahia
  • Renata Souza Guimarães Secretaria Municipal de Educação de Guanambi, Bahia
  • Tatiane da Silva Pereira Donato Secretaria Municipal de Educação de Guanambi, Bahia

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p126-131

Keywords:

: Learning context, Children, Child education

Abstract

This paper presents an experience report on learning contexts carried out by four teachers and a coordinator of Early Childhood Education of a Municipal Network School, here called Ray of Light, located in the city of Guanambi-Ba-Brasil, during the first semester of 2022. It aims to explore the learning contexts brought and raised in early childhood education classes from the visit of a sparrow cub during the playground in the school yard. We experience moments of many learning and knowledge from the questions and hypotheses made and raised by the children. To answer these questions, several experiences were provided, among them: walks in the neighboring square of the school and in a studio, videos, appreciation of works of art, making birds with scraps, drawings and paintings. All photographs presented in this report were taken and released after the consentient of those involved or their responsibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DONATO, Tatiane da S. P. LOPES, Cleide P. L. RODRIGUES, Maria R. S. Ensino remoto durante a pandemia: Um relato de experiência das professoras. In: Anais do Seminário Nacional e Seminário Internacional Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional, Vol. 8, No 11, 2021. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/semgepraxis/article/view/9746/0. Acesso em: 20 de set. de 2022.

BARBIERE, Stela. Interações: onde está a arte na infância? Ministério da Educação, FNDE, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010.

RILKE, Rainer Maria. Cartas do poeta sobre a vida. São Paulo, Martins, 2017.

TIRIBA, L. Crianças da Natureza. In: ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais, 2010, Belo Horizonte. p. 9. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezem-bro-2010-%20pdf/7161-2-9-artigo-mec-criancas-natureza-lea-tiriba/ file>. Acesso em: 10 de jul. de 2017.

TIRIBA, L. Crianças, Natureza e Educação Infantil. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação do Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

Published

2023-12-01

How to Cite

RODRIGUES, M. R. da S.; PEREIRA, E. L. R.; FIGUEIREDO, M. J. R. M.; GUIMARÃES, R. S.; DONATO, T. da S. P. An unexpected visit: experience report of early childhood education teachers. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 126–131, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p126-131. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19242. Acesso em: 22 nov. 2024.