Racial profile of extension scholarship students: an analysis from the 2019 and 2021 notice

Authors

  • Lucimara dos Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Tatyanne Gomes Marques Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p109-113

Keywords:

Black students, University education, UNEB, Extension Scholars

Abstract

This study aims to analyze the color/race profile of the monitors/scholarship holders who participated in the extension projects in the period 2019 and 2021 at DEDC/XII, in order to identify the presence/absence of black students. The qualitative approach research followed a methodological path with the use of the following research instruments: survey in the Research and Extension Center (NUPE) of DEDC XII/UNEB; and a questionnaire with closed and open questions to 41 students identified as scholarship holders. The data indicate that the majority of extension students are black (brown and black), however, within this category there is a disparity, with the browns being in greater numbers in relation to black scholarship holders. These are even fewer in number than self-declared white fellows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOMFIM, Vânia Maria da Silva. Hierarquias raciais e de gênero e medidas de reparação: sobre a participação das mulheres negras em cursos superiores no marco das ações afirmativas. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Salvador, BA, 2008.

CERQUEIRA, Sonia Maria Freitas de. Vagas para negros na educação superior: uma causa de políticas públicas na Universidade do Estado da Bahia. 2009. Dissertação. (Mestrado em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional) – Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Salvador, BA, 2009.

DUARTE, Sônia Regina Silva. O perfil étnico-racial dos (as) ingressantes de 2009 do Instituto Federal de Educação, ciência e Tecnologia do Pará: uma contribuição para a análise, proposição e implementação de medidas de ações afirmativas. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

GOMES, Nilma Lino. A universidade pública como direito dos (das) jovens negros (as) – a experiência do Programa Ações Afirmativas na UFMG. In: SALES, Augusto dos Santos (Org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília, DF: secad/MEC, 2005. p. 252 – 268.

JESUS, Rodrigo Ednilson de. Quem quer (pode) ser negro no brasil? – 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. – (Cultura Negra e Identidades/coordenação Nilma Lino Gomes).

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21. ed. – Petrópolis: Vozes, 2002.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. (coleção cultura Negra e Identidades).

OLIVEIRA, Fátima. Ser negro no Brasil: alcances e limites. ESTUDOS AVANÇADOS 18 (50), 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/CQmMqSJDwGS3vnSRPVZG66H/?lang=pt> Acesso em: 06 de nov. de 2021.

OSORIO, Guerreiro Rafael. A classificação de cor ou raça do IBGE revisitada. In: PETRUCCELLI, Luís José; SABOIA, Ana Lúcia (org.). Estudos & Análises: Informação Demográfica e Socioeconômica. Rio de Janeiro: IBGE, 2013.

RENOVATO, Renata. Pesquisa aponta dados e ganhos da política de cotas e especialista se refere a elas como a primeira política de reparo histórico no Brasil, 2022. Disponível em: <https://midianinja.org/news/abolicao-verdadeira-so-se-iniciou-com-a-lei-de-cotas-diz-jose-vicente-reitor-da-universidade-zumbi-dos-palmares/.> Acesso em: 17 de set. 2022.

SANTOS, Carlinda Moreira dos. A mulher negra no ensino superior: trajetórias e desafios. 2012. Dissertação. (Mestrado em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional) – Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Salvador, BA, 2012.

Published

2023-12-01

How to Cite

SANTOS, L. dos; MARQUES, T. G. Racial profile of extension scholarship students: an analysis from the 2019 and 2021 notice. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 109–113, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p109-113. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19239. Acesso em: 22 nov. 2024.