Lifeways of young women in the education of young people and adults in the alto sertão da Bahia
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p89-93Keywords:
Youth and Adult Education, youths, Lifestyle, WomenAbstract
This text results from a clipping of the Scientific Initiation research-IC, developed at the University of the State of Bahia/Campus XII, in the period 2021/2022. This research sought to know and analyze the ways of life of young women involved in youth and adult education in Alto Sertão da Bahia. The understanding of the data was based on the assumptions of the qualitative approach. For this, documental analysis and narrative interviews were used with young women enrolled in the first segment of basic education, in the EJA modality, aged between 15 and 29 years. Data treatment was based on the content analysis proposed by Bardim (1977). The theoretical foundation was based on discussions, reflections and concepts of researchers in the field of EJA, with emphasis on studies that discuss ways of life of young women. In this clipping, the discussions will guide the studies on the presence of the various youths inserted in the field of EJA, highlighting the importance of building curricular proposals in schools that meet the specificities and singularities of young sertaneja women.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M. ESTEVES, L. Juventude, juventude: pelos outros e por elas mesmas. VI congresso Português de Sociologia, Mundos Sociais: Saberes e Praticas. Universidade Novas de Lisboa. 25 a 28 de junho de 2008.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luiz Antero Reto e augusto Pinheiro. Lisboa. ed. 70, 1977.
BRASIL. Estatuto da juventude. Lei Federal no 12,852 de 05 de agosto de 2013
CARRANO, Paulo. Educação de Jovens e Adultos e Juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. In: Revista REVEJA (UFMG), online, 2007. Disponível em: http:// www.emdialogo.uff.br/sites/default/files/edu- cacao_de_jovens_e_adultos_e_juventude_-_ carrano.pdf
CARRANO, Paulo. A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar. In: Revista Educação. Santa Maria, v.36, p.43-56, jan./ abr.2011.
CASTRO, Miriam Abramovay Garcia; SILVA, Lorena Bernades da. Juventudes sexualidade. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.
CARVALHO, Maria de Fátima Pereira. As jovens mulheres na educação de jovens e adultos e a constituição de seus projetos de vida. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais ( FAE/UFMG) – Belo Horizonte, 2021. 199 f .
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p.1105-1128, 2007 Disponível em: http:// www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 de jul.2022.
GALVÃO, Ana Maria; DI PIERRO, Maria Clara. Preconceito contra o Analfabeto. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2013 (Coleção Preconceitos, vol. 2).
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e Adultos como Sujeitos de Conhecimento e Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Set./Dez.1999, n. 12, p. 59-73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.