Experiences of a Pibid volunteer in a 2nd year class of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p78-83Keywords:
Experiences, Teaching-learning, Professional development, Voluntary participation, Teaching initiation programAbstract
This experience report describes experiences as a volunteer in a 2nd year elementary school class at a participating school in the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid), in the subproject of the Pedagogy course at the Universidade do Estado da Bahia, Campus XII. Voluntary and collaborative action is essential for training and acting as a future teacher, as it contributes to teaching learning in basic school training spaces, in the interaction with peers in the teaching-learning processes. The voluntary performance of the Pedagogy student in this Pibid subproject allowed him to collaboratively observe the pedagogical practices of teachers in a 2nd year class. As a volunteer, he contributed to the training of children, encouraging diversified practices of reading and writing in classes mediated by the school's co-training teacher, who had the opportunity to accompany and learn while participating in this program.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Políticas de iniciação à docência para uma formação profissional qualificada. In: ANDRÉ, Marli (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016. p. 49-70.
FORTUNA, Tânia Ramos. Jogo em aula: recurso permite repensar as relações de ensino-aprendizagem. Revista do Professor, Porto Alegre, v. 19, n. 75, p. 15-19, 2003
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
JUSTINO, Marinice Natal. Pesquisa e recursos didáticos na formação e prática docente. Curitiba: Ibpex, 2011.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O educador matemático na coletividade de formação. In: TIBALLI, Eliandra F. Arantes; CHAVES, Sandramara Matias (org.). Concepções e práticas em formação de professores: diferentes olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 129-145.
SOUZA, Joseane de Jesus; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Olhares reflexivos sobre as práticas formativas no Pibid. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-9, 2021. ISSN: 2675-9144. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6751. Acesso em: 28 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.