Sport, education and extension: reports in experience do project olímpia

Authors

  • Suzi Silva Santana Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Deiviani Santos Gallo Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Mércia Emanuelle Silva Furtuoso Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ana Gabriela Alves Medeiros Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p63-67

Keywords:

Sport Pedagogy, Education in values, Professional qualification

Abstract

This experience report aims to describe the experience, learning and contributions of the extension project Olímpia: sport, education and culture, developed at the University of the State of Bahia (UNEB) - Campus XII. In this project, which is still in effect, the objective is to promote education in values through sports practice and to provide opportunities for Physical Education students to develop pedagogical practice. In order to achieve the expected results, we had some phases: reading and discussion of texts, search for partner schools, planning, workshops and execution of classes. Therefore, we emphasize that the project has been relevant both academically for the monitoring students, and for the formation in values of the participating students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. B. de. Procedimentos metodológicos para o Programa Segundo Tempo. In A. B. de Oliveira e G. Perim. (Orgs.) Fundamentos Pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 207-236). Maringá: Eduem, 2009.

FUTADA, F. M. Educação Olímpica: Conceito e modelos. In K. Rubio (Org.). Educação Olímpica e responsabilidade social (pp. 149-168). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

GRECO, P. J.; SILVA, S. A.; SANTOS, L. R. Organização e Desenvolvimento Pedagógico do Esporte no Programa Segundo Tempo. In A. B. de Oliveira e G. Perim. (Orgs.) Fundamentos Pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 163-206). Maringá: Eduem, 2009.

MELO, J. P.; DIAS, J. C. N. S. N. Fundamentos do Programa Segundo Tempo: Entrelaçamento do Esporte, do Desenvolvimento Humano, da Cultura e da Educação. In: A. B. de Oliveira e G. Perim. (Orgs.) Fundamentos Pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 17-43). Maringá: Eduem, 2009.

NAUL, R.; BINDER, D.; RYCHTECKY, A.; CULPAN, I. (Eds.). Olympic Education: An international review. London:Taylor & Francis, 2017.

OLIVEIRA, A. B. de; PERIM, G. (Orgs.). Fundamentos Pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática. Maringá: Eduem, 2009.

PALMA, M. S.; VALENTINI, N. C.; PETERSEN, R.; UGRINOWITSCH, H. Estilos de Ensino e Aprendizagem Motora: Implicações para a Prática. In A. B. de Oliveira e G. Perim. (Orgs.) Fundamentos Pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 89-113). Maringá: Eduem, 2009.

PRIETO, J. L., CARO, L. C., DELGADO, F. H., PRECIADO, V. G. Efectos de un programa de juego limpio en los factores personales de la deportividad de jugadores de fútbol alevín en Cádiz. Cultura_Ciencia_Deporte, 10 (29), 113-124, 2015.

RUBIO, K. Educação Olímpica e responsabilidade social. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

Published

2023-12-01

How to Cite

SANTANA, S. S.; SILVA, D. S. G.; FURTUOSO, M. E. S.; MEDEIROS, A. G. A. Sport, education and extension: reports in experience do project olímpia. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 63–67, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p63-67. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19228. Acesso em: 21 nov. 2024.