Youth and adult education: the right to education for women

Authors

  • Gerusa Leilane Batista Lobato Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Maria de Fátima Pereira Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p273-278

Keywords:

Youth and Adult Education, Women, schooling, Senses and Meanings

Abstract

This work is an excerpt from the Scientific Initiation-IC research, developed at the Universidad do Estado da Bahia/Campus XII, in the period 2021/2022, with the objective of knowing and analyzing the senses and meanings of schooling for young women inserted in the education of young people and adults. The methodology is based on a qualitative research approach, using document analysis based on data available on public websites in dialogue with authors who discuss issues involving the field of EJA, more specifically, young women inserted in this type of education. . The results prove that the right to study is guaranteed by law as stated in documents such as: DCN, LDB, PEE and in the PME of each municipality, ensuring the right to dignified and accessible schooling for every citizen. In this sense, EJA as a teaching modality is guaranteed by Brazilian legislation and the right of the subjects inserted in it cannot be denied. It is also evident that investments in public policies have been few, especially with regard to the education of women. We also noticed that, given the numerous tasks undertaken by young women in their life contexts, they make it difficult for them to enter and remain in the schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Eliane Ribeiro; FARAH NETO, Miguel. Juventudes e trajetórias escolares: conquistando o direito à educação. In: ABRAMOVAY, Miriam; ANDRADE, Eliane Ribeiro; ESTEVES, Luiz Carlos Gil (org.). Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília, DF: MEC: Secad: Unesco, 2007. p. 55-78.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - n° 9394/96, 2° ed. Brasília, 2018.

BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica/ Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, 2013.

CARVALHO, Maria de Fátima Pereira. As jovens mulheres na educação de jovens e adultos e a constituição de seus projetos de vida. Tese de doutorado, FAE/UFMG, Belo Horizonte, 2021.

GODINHO, Ana Cláudia Ferreira; BRANDÃO, Nagela Aparecida; NORONHA, Ana Catharina Mesquita de. Contribuições do pensamento freireano para a escolarização de mulheres trabalhadoras na educação de jovens e adultos (EJA). Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 1, p. 20-37, jan/abr. 2017.

HADDAD. Sérgio; DI PIERRO. Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação. Mai/Jun/Jul./Ago. 2000.

MINAYO, M. C. S; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Públ, Rio de Janeiro, 9 (3): 239-262, jul/set, 1993.

PAIVA, V. P. Educação Popular e Educação de Adultos. São Paulo: Loyola, 1987.

REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. A inserção dos egressos da educação popular na escola pública: tensão entre regulação e emancipação. Dissertação de mestrado. UFMG/FaE, 2009.

RIOS, Clara Maria Almeida. A Educação de Jovens e Adultos no Contexto Contemporâneo da Formação Continuada de Professores e das Tecnologias da Informação e Comunicação. Salvador: EDUNEB, 2011.

TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; CARVALHO, Marize Souza. A Extinção da SACADI: Um Golpe Fatal nas Conquistas no Campo da Educação. Cadernos GPOSSHE On-line, Fortaleza, v.2, n°. 1, 2019.

Published

2023-12-01

How to Cite

LOBATO, G. L. B.; CARVALHO, M. de F. P. Youth and adult education: the right to education for women. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 43–48, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p273-278. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19222. Acesso em: 21 nov. 2024.