Reading practices in the early years: an internship experience in elementary school

Authors

  • Saara Moura dos Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Carla de Queiroz Ribeiro Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Sirlene Prates Costa Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Maria de Fátima Pereira Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p251-256

Keywords:

Elementary School, Internship. Reading, Children's Literature

Abstract

The present text aims to present some of the discussions carried out from the study developed through the curricular component Research and Internship III, of the Pedagogy course. This proposed to analyze the experiences and perceptions about reading practices in a class of the 2nd year of Elementary School. It took place through a qualitative approach, for which participant observation and the development of an action plan in the context of the classroom were used as instruments for data production, based on the observed aspects and the demands pointed out by the teachers of the gang. The internship was carried out in a school of the Municipal Network of Guanambi-BA. The results point to the need for innovation in pedagogical reading practices. For this, it is understood that it is necessary to stimulate the way in which reading is presented to children, giving them the opportunity to know and interpret different textual genres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso: 30 jun. 2022.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A função social da leitura da literatura infantil. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianópolis, n. 15, p.47-58, 1º sem. 2003.

GÓIS, Luciana Ribeiro dos Santos. O ensino da leitura nas escolas de Ensino Fundamental II. 2012. Monografia (Graduação em Licenciatura em Letras) - Centro Universitário de Brasília (Uniceub) – Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Brasília, 2012. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/123456789/3488/2/TCC%20Luciana.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.

GUANAMBI. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Centro de Treinamento Pedagógico. Base Municipal Curricular de Guanambi para Educação Infantil, Ensino Fundamental e Modalidades de Ensino – Departamento de Ensino e Apoio Pedagógico. Guanambi: Secretaria Municipal de Educação, 2020. 670 p.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. São Paulo: Atlas, 2003.

OLIVEIRA, Maria do Socorro Ribeiro de; MENEZES, Aurelania Maria de Carvalho. Leitura nos anos iniciais: O despertar para o prazer da leitura na fase inicial da escolarização da criança. Multidisciplinar e Psicologia, v.13, n. 48 p. 944-954, dezembro/2019. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2301. Acesso: 30 jun. 2022.

Published

2023-08-31

How to Cite

SANTOS, S. M. dos; RIBEIRO, C. de Q.; TEIXEIRA, S. P. C.; CARVALHO, M. de F. P. Reading practices in the early years: an internship experience in elementary school. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 251–256, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p251-256. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18436. Acesso em: 21 nov. 2024.