Evaluative practices of physical education in youth and adult education: what does the research say?

Authors

  • Leandra Rodrigues Santana Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Wesley Carlos Guedes Barbosa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Fausta Porto Couto Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Maria de Fátima Pereira Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p247-250

Keywords:

Physical Education, Youth and Adult Education, Evaluative practices

Abstract

This work constitutes an section of the research project in development of the discipline Work and Conclusion (TCC), linked to the degree course in Physical Education by the University of the State of Bahia, campus XII, with the objective of analyzing how evaluative practices occur in the discipline of Physical Education in Youth and Adult Education, in high school. For this, it seeks to understand the relationship between the perspective of formative evaluation of the learning provided in the state school system of Bahia and its implementation in this modality of teaching. Therefore, this expanded abstract is a literature review cut out organized from research from the last five years and authors who address the theme. This project will guide the objective/subjective aspects of social phenomena of human behavior, focusing on the phenomena of learning evaluation in the state school system in Guanambi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHIA. Secretaria da Educação. Organizadores Curriculares Essenciais 2020/2021. Salvador, 2020.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1989.

GIL, Antonio C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7ª edição. São Paulo, SP: Grupo GEN, 2019.

GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 mai. de 2021.

GÜNTHER, Maria Cecília Camargo. O Direito à Educação Física na Educação de Jovens e Adultos. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, supl., p. S400-S412, abr./jun. 2014.

LOPES, Selva Paraguassu; SOUSA, Luisa Silva. EJA: uma educação possível ou mera utopia. Revista Alfabetização Solidária, [S.N], 2005. Disponível em: https://docplayer.com.br/49351-Eja-uma-educacao-possivel-ou-mera-utopia.html. Acesso em: 01 jul. 2022.

LOTTA, Gabriela Spanghero et al. Efeito de mudanças no contexto de implementação de uma política multinível: análise do caso da Reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista de Administração Pública. 2021, v. 55, n. 2, pp. 395-413. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-761220190159. Acesso em: 18 jun. 2022.

NASCIMENTO, Sandra Mara do. Educação de Jovens e Adultos EJA, na visão de Paulo Freire. 45 f. Monografia (Especialização em Educação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paranavaí, PR, 2013. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20898/2/MD_EDUMTE_2014_2_116.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

ROCHA, R. A. EJA: Uma educação possível para reescrever uma história de vida. Web Artigos, 2015. Disponível em <https://www.webartigos. com/artigos/eja-uma-educacao-possivel-para-reescrever-uma-historia-de-vida /135233#:~:text=Considerando%20que%20a%20(EJA)%20%C3%A9,adequa da%2C%20mas%20que%20lutam%20por> Acesso em 15/09/2022.

SANTOS, Carlos Átila Lima dos et al. Educação física na perspectiva do ensino médio e da educação de jovens e adultos (as): impressões na formação inicial de professores (as). Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 2, p. 870-888, maio/ago. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62521. Acesso em: 01 jul. 2022.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; DARIDO, Suraya Cristina. Para ensinar educação fisica: Possibilidades de intervenção na escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.

VIEIRA, Maria Clarisse; LOPES, Reijane da Silva. Avaliação formativa na educação de jovens e adultos. Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 3, p. 847-864, out. 2020. ISSN 1809-0354. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7911. Acesso em: 21 jun. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

VIEIRA, Maria Clarisse; LOPES, Reijane da Silva. Avaliação formativa na educação de jovens e adultos. Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 3, p. 847-864, out. 2020. ISSN 1809-0354. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7911. Acesso em: 21 jun. 2022.

VENÂNCIO, Luciana; NETO, Luiz Sanches. Instrumentos e critérios no processo de avaliação em Educação Física escolar: “Errar é humano”, mas é fonte de aprendizagem. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 21, n. 1, p. 58-73, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.34019/1984-5499.2019.v21.19136. Acesso em 21 de jun. de 2022.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de; DARIDO, Suraya Cristina. Para ensinar educação fisica: Possibilidades de intervenção na escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da educação física na escola. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 127-140, v. 16. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/41554. Acesso em: 07 nov. 2021.

SILVA, Eliane Maria. Contribuições do ensino da educação física na educação de jovens e adultos (EJA) para o processo de aprendizagem. Monografia. Senhor do Bonfim. 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/17425. Acesso em 18/06/2022.

SANTOS, Carlos Átila Lima dos et al. Educação física na perspectiva do ensino médio e da educação de jovens e adultos (as): impressões na formação inicial de professores (as). Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 2, p. 870-888, maio/ago. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62521. Acesso em: 01 jul. 2022.

ANDRADE JUNIOR, Sérgio Henrique Noblat de et al. O ensino da educação física na EJA: uma análise a partir de falas dos professores. Movimento. 2021, v. 27. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.112519. Acesso em: 18 jun. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CELLARD, André. A análise documental. in: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2023-08-31

How to Cite

SANTANA, L. R.; BARBOSA, W. C. G.; COUTO, F. P.; CARVALHO, M. de F. P. Evaluative practices of physical education in youth and adult education: what does the research say?. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 247–250, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p247-250. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18425. Acesso em: 21 nov. 2024.