The role of the pedagogical coordinator: necessary dialogues
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p242-246Keywords:
Pedagogical coordinator, Continuing education, TeachersAbstract
This text is an excerpt from a master's research in progress, about on continuing education in the practice of pedagogical coordination in the municipality of Guanambi BA. This study aims to discuss the role of the pedagogical coordinator in the continuing education of teachers. For this, the qualitative approach of bibliographic character was used. The main theoretical contribution were the studies of Placco, Almeida and Souza (2011); (2012), Miziara, Ribeiro and Bezerra (2014) and Domingues (2014). Then, the reflections raised during the text point out that the pedagogical coordinator is constantly being and doing himself, since his role in mediating the continuing education of teachers in school requires thinking about his own formative practice, so that knowledge can be resignified.
Downloads
References
ALVES, Nilda Guimarães. Formação de docentes e currículos para além da resistência. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, e227147, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v22n71/1809-449X-rbedu-s1413-24782017227147.pdf.
DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 6 ed. São Paulo: Heccus Editora, 2015.
MIZIARA, Leni Aparecida Souto; RIBEIRO, Ricardo; BEZERRA, Giovani Ferreira. O que revelam as pesquisas sobre a atuação do coordenador pedagógico. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília-DF, v. 95, n. 241, p. 609-635, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v95n241/09.pdf. Acesso em: 05 jun. 2020.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.147, p.754-771, set./dez. 2012. p. 754-771.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador Pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Fundação Victor Civita, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como prática de significação. In: O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.