Between struggles and resistance: the challenges of education for youth and adults in the alto sertão da Bahia

Authors

  • Joseane de Jesus Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Maria de Fátima Pereira Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p226-231

Keywords:

Youth and Adult Education, Teacher Training, Experiences and challenges, Struggles and Resistances

Abstract

This text is the result of the experiences lived in the study group “Insertion of Pedagogy students in EJA: University extension as a bridge of learning, teaching, interacting and reflecting, during the period from May to December 2021. university extension made it possible for students of the Pedagogy course to understand how the exercise of teaching happens in youth and adult education classes, more specifically in the I Segment of Elementary Education, from the dialogues, reflections, studies and sharing of experiences of teachers and professors who work in the EJA classes, in the municipalities linked to the Sertão Productivo da Bahia. In addition, it incited research in the field of youth and adult education at graduation. The methodology was based on the perspective of qualitative and dialectical research in which students, basic education teachers and pedagogical coordinators linked to the project  participated   in   the   study   group,   pedagogical workshops   and   moments   for   experience   reports. The results show that the interaction of Pedagogy students with teachers who work in the field of EJA in the municipalities surrounding Guanambi provided many learning experiences for the field of pedagogue training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia G. C.; GOMES, Nilma Lino (Orgs.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ARROYO, Miguel G. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio. (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BRANDT, Andressa Graziele, et al. Curso de qualificação profissional [livro eletrônico]: formação continuada para professores da Educação de Jovens e Adultos. Palhoça, SC: Rocha Soluções Gráficas, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 32ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

NÓVOA. A. Formação de professores e profissão docente. Universidade de Lisboa, 1992.

SILVA, Natalino Neves da. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direito à diversidade e de responsabilidade das políticas públicas educacionais. Educação e Diversidade, v. 2, 2009

Published

2023-08-31

How to Cite

SOUZA, J. de J.; CARVALHO, M. de F. P. Between struggles and resistance: the challenges of education for youth and adults in the alto sertão da Bahia. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 226–231, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p226-231. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18408. Acesso em: 17 jul. 2024.