Teaching-learning of reading and writing in the post-pandemic context: an internship experience

Authors

  • Deyse Nara Abrantes dos Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Beatriz Moreira Chaves Lima Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Sirlene Prates Costa Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Maria de Fátima Pereira Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p220-225

Keywords:

Initial Years, Elementary School, Internship, Writing, Reading

Abstract

This text presents the results of the research developed through the Research and Internship III component, of the Pedagogy course at the State University of Bahia – DEDC XII. This aimed to understand and reflect on the experiences of reading and writing in a 5th grade class in the context of remote post-education. This is a qualitative research. The analyzes and results derive from the discussions carried out during the component and from the data produced through the instruments of observation and development of an action plan, of pedagogical strategies proposed in the mentioned class of a municipal public school in the District of Mutans, Guanambia. BA. The study points out that, despite the long period without face-to-face classes, students do not have great difficulties in relation to reading and writing skills. They are participatory and show interest in the proposals made by teachers who seek to consider the learning conditions of the class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GUANAMBI. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Centro de Treinamento Pedagógico. Base Municipal Curricular de Guanambi para Educação Infantil, Ensino Fundamental e Modalidades de Ensino – Departamento de Ensino e Apoio Pedagógico. Guanambi: Secretaria Municipal de Educação, 2020. 670 p.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

OLIVEIRA, Sidmar da Silva; SILVA, Obdália Santana Ferraz; SILVA, Marcos José de. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas. Aracaju. v. 10 . N.1. p. 25 – 40.

SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. São Paulo. 1985.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 10. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2023-08-31

How to Cite

SANTOS, D. N. A. dos; LIMA, B. M. C.; TEIXEIRA, S. P. C.; CARVALHO, M. de F. P. Teaching-learning of reading and writing in the post-pandemic context: an internship experience. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 220–225, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p220-225. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18407. Acesso em: 17 jul. 2024.