The contributions of the extension course fields of experiences in the daily life of childhood education for training in childhood pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p210-214Keywords:
Continuing Education, Extension, Childhood Education, ObEIAbstract
The present text is the result of the experiences in the Campos deExperiences extension course in the daily life of Early Childhood Education, developed in 2021, by the Observatório da Infância e Educação Infantil (ObEI), for the training of managers, secretaries, coordinators teachers and teachers of basic education and students of the Pedagogy course in the Sertão Produtivo and Velho Chico territories, in Bahia. Thus, this work aims to report the experience of participating in this course as Pedagogy students and monitors of extension and evidence of importance and as contributions of the continuing education course for Education professionals. The study allows us to make courses like this essential in the life of the teacher who is really committed to doing quality work for everyone, especially to understand what makes sense and what no longer makes sense in working with babies and children.
Downloads
References
BARROS, Manoel. Poeminha em língua de brincar. 1ª edição. São Paulo: Editora Record.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
FORMOSINHO-OLIVEIRA, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia em participação: a documentação pedagógica no âmago de instituição do direito da criança no cotidiano. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, vol. 30, n. 100, p. 115-130, set/dez de 2017.
NÓVOA, Antônio (1992a). Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
PINAZZA, Mônica Appezzato; FOCHI, Paulo Sérgio. Documentação Pedagógica: observar, registrar e (re)criar significados. Revista Linhas. Florianópolis, vol. 19, n. 40, p. 184-199, maio/ago. 2018.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: Escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
SILVA, Elenice de Brito Teixeira. Do sentido filosófico à significação pedagógica do cuidado. Revista contemporânea de Educação, vol. 12, n. 25, set/dez de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.