Rescuing memories, trajectories and experiences of the elderly: an internship experience at CRAS

Authors

  • Jéssica Muniz Freire Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Joseane de Jesus Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Karine Benevides da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Rayana Carla Fialho Martinho Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Sirlene Prates Costa Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p176-180

Keywords:

CRAS, Intership, Educational practices, Remembrance, Third age

Abstract

This text brings discussions resulting from internship experiences in non-formal spaces, through the Curricular Research and Internship I component, in the Pedagogy course at the University of the State of Bahia/DEDC Campus XII. The research focused on analyzing the educational practices developed at the Social Assistance Reference Center - CRAS, with the elderly before/during the pandemic period, in the municipalities of Candiba/BA and Pindaí/BA. The methodology of a qualitative approach was used and for data collection, moments of observation, conversation circles, semi-structured interviews and dialogues with the participants of the CRAS of the two municipalities were carried out. The data indicate that the CRAS constitutes a space of great importance in the lives of the elderly who attend it. It represents a space for interaction, leisure and cultural production. The reports presented by the participants regarding the memories and experiences produced demonstrate the relevance of the work developed in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, C. R. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 2006.

CASTRO, Anita Monik Teixeira Meira de; MOITINHO, Cleidemar Ramos. História de vida de idosos no ensino superior: percursos inesperados de longevidade escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação - Campus XII, 2017.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2012.

PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SILVA, Priscila Teixeira da. O olhar da escola sobre a juventude do campo na comunidade de Mutãs, Bahia: linhas que se cruzam, tessituras a se fazer. Dissertação (Mestrado profissional em Educação do Campo)- Universidade Federal do Recôncavo da Bahia- UFRB- Amargosa, Ba. 2015.

Published

2023-08-31

How to Cite

FREIRE, J. M.; SOUZA, J. de J.; SILVA, K. B. da; MARTINHO, R. C. F.; TEIXEIRA, S. P. C. Rescuing memories, trajectories and experiences of the elderly: an internship experience at CRAS. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 176–180, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p176-180. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18380. Acesso em: 17 jul. 2024.