The pedagogic project of the UNEB DEDC/CAMPUS XII pedagogy course: the refusal of the notion of competence

Authors

  • Alessandra da Silva Reis Costa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Geice Paula Brito Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p121-125

Keywords:

Curricular politics, National Curriculum Guidelines, Teacher training, Document analysis, Pedagogy

Abstract

 

The text presents partial results of the Scientific Initiation research linked to UNEB _ DEDC/Campus XII. The methodology is based on a qualitative approach and documentary nature. To this end, an analysis was carried out of the guidelines for Teacher Training in Resolutions CNE/CP 02/2015 and Resolution CNE/CP 02/2019; problematization of the notion of competence that subsidizes the deliberations for teacher training courses, along the lines of Resolution CNE/CP 02/2019 and analyzed the option that supports the PPC of Uneb DEDC/Campus XII. The analyzed PPC bases its proposal for teacher training beyond the technical dimension, it prescribes a solid intellectual and professional training that includes ethical and aesthetic, political and socio-environmental dimensions. With this, it is evident that the theoretical perspective adopted in the PPC of the DEDC/Campus XII Pedagogy course does not share the understanding of teacher training based on the pedagogy of competencies, postulated in Resolution CNE/CP 02/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO (ANFOPE). Nota sobre a Base Nacional Comum para Formação de Professores, 2018. Disponível em: https://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Nota-entidades-BNC-da-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores-17dez2018.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (Anped). Uma Formação Formatada, Posição da Anped sobre o “texto referência- Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a formação inicial e continuada de professores da educação básica”, 2019. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/posicao-da-anped-sobre-texto-referencia-dcn-e-bncc-para-formacao-inicial-e-continuada-de. Acesso em: 12 mai. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Brasília, 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2/2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no âmbito da Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/53031-resolucoes-cp-2017. Acesso em: 08 jul. 2021.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: a BNC-Formação. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 1-19, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8916. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8916. Acesso em: 10 out. 2021.

DOURADO, L. F. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica: Concepções e Desafios. In: Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, no. 131, p. 299-324, abr./jun. 2015.

HOBOLD, Márcia de Souza; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Apresentação do dossiê̂ temático formação de professores: projetos em disputa. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 1-8, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8912. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8912. Acesso em: 9 out. 2021.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 1-18, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8915. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915. Acesso em: 8 out. 2021.

UNEB. Resolução nº 2.131/2021, aprova o Currículo Reformulado do Curso de Graduação em Pedagogia – Licenciatura. DEDC/Campus XII – Guanambi. Publicada no DOE de 14.04.2021, p. 19.

Published

2023-08-31

How to Cite

COSTA, A. da S. R.; PEREIRA, G. P. B. The pedagogic project of the UNEB DEDC/CAMPUS XII pedagogy course: the refusal of the notion of competence. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 121–125, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p121-125. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18361. Acesso em: 24 nov. 2024.