Experiences about ethnic-racial, afro-brazilian and quilombolas knowledge and practices
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p68-72Keywords:
Educational Practices, Ethnic-Racial Relations, Recognition, Quilombos, ExperienceAbstract
This report aims to present an excerpt of the experiences and reflections lived as a volunteer extension fellow of the Education and Ethnic-Racial Relations Study Group: Afro-Brazilian and quilombola knowledge and practices from the Productive Sertão (biome) Territory of the State University of Bahia (UNEB) of Department of Education (DEDC), Campus XII of Guanambi, highlighting a conversation wheel and a live held in the year 2021. The study group was created in 2004, it is currently in its third version, which is linked to the Curriculum, Diversity and Teacher Training research line of the Paulo Freire/CNPQ Research and Educational Extension Center of UNEB/DEDC/XII. The group also includes researchers from Campus VI of Caetité, Campus XVII of Bom Jesus da Lapa, from the Bahia Federal Institute of Itapetinga Ba, basic education teachers, undergraduate and graduate students, people from social movements, specifically quilombolas. Extension activities provided me with learning and experiences about quilombos, curriculum, identity, diversity, racism, affirmative action policies and teacher training, which made it possible for the romanticized concepts about Afro-Brazilian populations to be deconstructed, contributing significantly to my training human and academic.
Downloads
References
FIGUEREDO, Marinete da Frota. O currículo da rede municiapl de ensino de Guanambi: indagações acerca da diversidade cultural. F. 138, 2021. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista,Ba, 2021.
GRUPO DE ESTUDOS EDUCAÇÃO E RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS. Memória, história e cotidiano da Comunidade de Queimadas. YouTube. 21 de set. de 2021. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=9-Vc5xeTcJA&t=523s >. Acesso em: 21 de setembro de 2021.
MACÊDO, Dinalva de Jesus Santana. Educação em Comunidades Quilombolas do Território de Identidade do Velho Chico/BA: indagações acerca do diálogo entre as escolas e as comunidades locais. F. 217, 2015. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, 2015.
SANTOS, Jamille Pereira Pimentel. As etnicidades gerecionais presentes na dinâmica do nascer, viver e morrer na comunidade quilombola Queimadas/BA. F. 199,2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2017.
SOUSA, Rosemária Juazeiro Pinto de. Educação Escolar e as implicações na construção da identidade étnico-racial dos estudantes quilombolas da região de Maniaçu – Caetité/BA. F. 112, 2020. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.