Experiences about ethnic-racial, afro-brazilian and quilombolas knowledge and practices

Authors

  • Karine Benevides da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Dinalva de Jesus Santana Macêdo Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p68-72

Keywords:

Educational Practices, Ethnic-Racial Relations, Recognition, Quilombos, Experience

Abstract

This report aims to present an excerpt of the experiences and reflections lived as a volunteer extension fellow of the Education and Ethnic-Racial Relations Study Group: Afro-Brazilian and quilombola knowledge and practices from the Productive Sertão (biome) Territory of the State University of Bahia (UNEB) of Department of Education (DEDC), Campus XII of Guanambi, highlighting a conversation wheel and a live held in the year 2021. The study group was created in 2004, it is currently in its third      version, which is    linked to the Curriculum, Diversity and Teacher Training research line of the Paulo Freire/CNPQ    Research     and      Educational Extension Center of UNEB/DEDC/XII. The group also includes researchers from Campus VI of Caetité, Campus XVII of Bom Jesus     da   Lapa,    from    the   Bahia      Federal  Institute  of   Itapetinga Ba, basic  education teachers,  undergraduate and  graduate  students, people from social movements, specifically quilombolas. Extension activities provided me with learning and experiences about quilombos, curriculum, identity, diversity, racism, affirmative action policies and teacher training, which made it possible for the romanticized concepts about Afro-Brazilian populations to be deconstructed, contributing significantly to my training human and academic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FIGUEREDO, Marinete da Frota. O currículo da rede municiapl de ensino de Guanambi: indagações acerca da diversidade cultural. F. 138, 2021. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista,Ba, 2021.

GRUPO DE ESTUDOS EDUCAÇÃO E RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS. Memória, história e cotidiano da Comunidade de Queimadas. YouTube. 21 de set. de 2021. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=9-Vc5xeTcJA&t=523s >. Acesso em: 21 de setembro de 2021.

MACÊDO, Dinalva de Jesus Santana. Educação em Comunidades Quilombolas do Território de Identidade do Velho Chico/BA: indagações acerca do diálogo entre as escolas e as comunidades locais. F. 217, 2015. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, 2015.

SANTOS, Jamille Pereira Pimentel. As etnicidades gerecionais presentes na dinâmica do nascer, viver e morrer na comunidade quilombola Queimadas/BA. F. 199,2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2017.

SOUSA, Rosemária Juazeiro Pinto de. Educação Escolar e as implicações na construção da identidade étnico-racial dos estudantes quilombolas da região de Maniaçu – Caetité/BA. F. 112, 2020. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2020.

Published

2023-08-31

How to Cite

SILVA, K. B. da; MACÊDO, D. de J. S. Experiences about ethnic-racial, afro-brazilian and quilombolas knowledge and practices. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 68–72, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p68-72. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17917. Acesso em: 17 jul. 2024.