Health education with women practicing amateur futsal: an experience report

Authors

  • Ingled Lorrayne Ramos da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Giovana Liz Neves Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ismael da Silva Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Larissa Silva de Abreu Rodrigues Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ana Gabriela Alves Medeiros Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p59-62

Keywords:

Health Education, Sport, Nursing, Futsal, Women's Health

Abstract

The present work aims to report a health education activity, developed with a female amateur futsal team, linked to the extension project "Women in focus: education, sport and health care". Initially, an evaluation of the athletes was carried out, based on an anamnesis guided by a questionnaire. In the second moment, after analyzing the information collected, a health education activity was carried out to discuss the identified problems with the athletes, as well as to propose care strategies for the promotion and recovery of health. Despite the traditionality of the team in local amateur sports, it was the first time that the group had a direct use of this type of activity, focused on discussing health concepts and practices with the aim of promoting health and preventing diseases. In view of the above, it is necessary to expand spaces that promote and encourage women who practice the sport to reflect on disease prevention and health promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACK, I. R., DIAS, B. C., BATISTA, V. C., RUIZ, A. G. B., PERUZZO, H. E., DRUCIAK, C. DE A., & MARCON, S. S. (2019). Fatores de risco para doenças cardiovasculares em universitários: diferenças entre os sexos / Risk factors for cardiovascular diseases in university students: differences between the sexeshttps://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v18i1.40096.

BRASIL. Ministério da Saúde. Protocolos da Atenção Básica: Saúde das Mulheres/ Ministério da Saúde, Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa – Brasília: Ministério da Saúde, 2016.

DIAS, Eliani Sayumi Motisuki et al. Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem/Conversation wheel as education strategy in health for nursing. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 10, n. 2, p. 379-384, 2018.

LIMA, Mariete Ximenes Araújo; NETO, Macário Neri Ferreira; POMPEU, Randal Martins. Projeto de extensão no ensino superior como prática de responsabilidade social. Regae-Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 9, n. 18, p. 1-12, 2020.

MASSAROLI, Letícia Carvalho et al. Qualidade de vida e o IMC alto como fator de risco para doenças cardiovasculares: revisão sistemática. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 16, n. 1, 2018.

SILVA, I.L.R et al. Enfermagem e a Dança na Promoção a Saúde: Vivência com Adolescentes em Vulnerabilidade Social. Rev. ComCiência - jun. 2020, vol. 5, no. 6, p. 104-107 / doi: 10.36112/ issn2595-1890.v5.i6.p104-107104.

Published

2023-08-31

How to Cite

SILVA, I. L. R. da; SILVA, G. L. N.; SANTOS, I. da S.; RODRIGUES, L. S. de A.; MEDEIROS, A. G. A. Health education with women practicing amateur futsal: an experience report. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 59–62, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p59-62. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17915. Acesso em: 16 jul. 2024.