Ciranda infantile - playing, rhodopiand learning in the university: an analysis from the extension monitor

Authors

  • Kelly Tarciara Ferreira do Amaral Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Daniela Pereira Reis Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Gerusa Leilane Batista Lobato Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Tamara Silva Barbosa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jany Rodrigue Prado Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p37-42

Keywords:

Host, Play, Ciranda, Children, University mothers/fathers

Abstract

This text arises from the experiences in the Extension Project "Ciranda Infantil: playing, tumming and learning at the university" by the undergraduate monitors of the Pedagogy course of the State University of Bahia - DEDC XII.  The same objective is to emphasize the importance of the project as support to mothers/fathers, employees and visitors, highlight the relevance of the extension as a formative space for students and reflect how playing provides positive experiences for children. The dialogues present in this text arise from participant observation, analysis of records in the field diary, bibliographic studies made in meetings between monitors and project coordinators. The results and discussions point to Ciranda as a broad space of social formation, willing to welcome children, mothers/fathers who need this support and students in their training process. The project is a web that adds benefits to all members of the University.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Laura Filomena Santos de et al. Diário de Pesquisa e Suas Potencialidades na Pesquisa Qualitativa em Saúde. Revista Brasileira Saúde. Vitória Espírito Santo, p.54, julho/setembro 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília, 2010.

CORREIA, M. C. A Observação Participante Enquanto Técnica de Investigação. Pensar Enfermagem, 13(2), 30-36, (1999).

GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Institut International des Droits de l’enfant (IDE). Sion, Suíça, 2005. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/305943/mod_resource/content/1/Educacao_Formal_Nao_Formal_2005.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022.

MACARINI, SM; VIEIRA, ML. O brincar de crianças escolares na brinquedoteca. Ver Bras Crescimento Desenvolv. Hum. 2006; 16(1): 49-60.

PEREIRA, Eugênia da Silva. Ciranda Infantil: brincando, rodopiando e aprendendo na universidade. Projeto de Extensão: Núcleo de Pesquisa e Extensão (NUPEX). Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Campus XII. Guanambi, 2018.

PEREIRA, Eugênia da Silva; MARQUES, Tatyanne Gomes; SILVA, Priscila Teixeira da. Crianças e mães na universidade: A Ciranda como suporte para permanência no ensino superior. FAZERES-SABERES PEDAGÓGICOS: Diálogos, insurgências e políticas. XX ENDIPE / Rio 2020.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WINNICOTT, D.W. A Criança e o Seu Mundo. 6a ed. Rio de Janeiro: JC, 1982.

Published

2023-08-31

How to Cite

AMARAL, K. T. F. do; REIS, D. P.; LOBATO, G. L. B.; BARBOSA, T. S.; PRADO, J. R. Ciranda infantile - playing, rhodopiand learning in the university: an analysis from the extension monitor. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 37–42, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p37-42. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17908. Acesso em: 21 nov. 2024.