Student perception about teaching-learning thermochemical concepts with ludic practices

Authors

  • Carmen de Assunção Neves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano – IF Baiano
  • Robson Júnior dos Santos Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano – IF Baiano
  • Sílvia Cláudia Marques Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano – IF Baiano

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p22-27

Keywords:

Conceptualization, Playfulness, Chemistry, Pedagogical strategies

Abstract

This research analyzes the effectiveness of playful actions as a pedagogical strategy in the learning of thermochemical concepts covered in the Chemistry component, under the student's perception, in second year classes at the State Schools of Guanambi-BA. Under this focus, the methods of qualitative and quantitative approach were used, subsidized by the closed structured questionnaire instrument, whose approaches contemplated a sample of 72 students in which corresponds to 20% of the 361 students from these Colleges. The results point to the need for a playful presence in understanding the thermochemical concepts addressed in Chemistry, whose strategies strengthen cognitive skills, in addition to giving new meaning to teaching methods. However, it is necessary to have the character of the traditional class given its functionality, it requires updating to the new technological society, since, the motivations and playful strategies improve meanings and the student's interest for a consequent learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Irene Rodrigues de; ALMEIDA, Valdirene Rodrigues de; SOUSA, Claudia de Oliveira de. O papel da ludicidade na educação infantil na perspectiva de professora de uma escola pública do interior do estado de Mato Grosso. Revista Eletrônica da Faculdade de Alta Floresta, Mato Grosso, v. 6, n. 2, p. 58-73, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: ciências naturais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 17 nov. 2018.

CABRAL, Zuleica Aparecida. Ser professor na cultura digital: e agora? Artefactum: Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, 2015.

CUNHA, Marcia Borin da. Jogos no ensino de Química: considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 92-98, maio 2012.

DAL-FARRA, Rossano André; LOPES, Paulo Tadeu Campos. Métodos mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos. Nuances: Estudos sobre Educação, São Paulo, v. 24, n. 3, 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698/2362. Acesso em: 18 nov. 2018.

IBGE. Principais informações sobre o município de Guanambi. 2017. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/busca.html?searchword=GUANAMBI&searchphrase=all Acesso em: 17 nov. 2018.

MEDEIROS, Claudia Escalante. Uma proposta para o ensino de Química em busca da superação dos obstáculos epistemológicos. 2014. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

PESSOA, Wilton Rabelo; ALVES, José Moysés. Motivação para estudar química: configurações subjetivas de uma estudante do segundo ano do ensino médio. Interacções, v. 11, n. 39, p. 589-601, 2015.

PINTO, Angelo C. O ensino médio de química: o que fazer para melhorá-lo? Journal of the Brazilian Chemical Society, v. 23, n. 6, p. 985-986, 2012.

PORTO, Maria das Graças Cleophas. Jogo, TIC e ensino de química: uma proposta pedagógica. Recife: UFRPE, 2015. 249 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

RUSHTON, Gregory T.; LOTTER, Christine; SINGER, Jonathan. Chemistry teachers’ emerging expertise in inquiry teaching: the effect of a professional development model on beliefs and practice. Journal of Science Teacher Education, v. 22, n. 1, p. 23-52, 2011.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MALDANER, Otávio Aloisio (Orgs). Ensino de Química em Foco. Ijuí: Unijuí, 2010. 368 p.

SILVA, Gerson Pindaíbs da. A educação infantil na contemporaneidade. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 2,. v. 1, p 527-539, abr. 2017.

SILVA, Vinícius Gomes da. A importância da experimentação no ensino de química e ciências. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Química) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.

SOARES, Márlon Hebert Flora Barbosa. Jogos e atividades lúdicas no ensino de Química. 2004. 203f. Tese (Doutorado em Química) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2004.

TRINDADE, Simeia Barbosa; LIMA, Sílvia Cláudia Marques. Estrutura didático-pedagógica e capacitação docente em química no ensino médio dos colégios estaduais inseridos no Pibid, Guanambi-BA. 2015.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Química ) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Guanambi, 2015.

Published

2023-06-21

How to Cite

NEVES, C. de A. .; COSTA, R. J. dos S. .; LIMA, S. C. M. . Student perception about teaching-learning thermochemical concepts with ludic practices . Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 7, p. 22–27, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p22-27. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17747. Acesso em: 21 nov. 2024.