Relevance of valuation of teenager health care in the basic network: an experience report

Authors

  • Luana Costa Ferreira Centro Universitário FG - UNIFG
  • Raiza Magalhães Martins Rêgo Badaró Centro Universitário FG - UNIFG
  • Paula Luísa Lima Melo de Barros Centro Universitário FG - UNIFG
  • Tarcísio Viana Cardoso Centro Universitário FG - UNIFG
  • Andreza Lima Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p79-81

Keywords:

Adolescence, Groups, Health Promotion

Abstract

This study aims to analyze the relevance of valuing adolescent health care in the basic network, when reporting the experience of implementing a health education group for this age group. It is an experience report of a Health Education Project, using the “Conversation Wheel” methodology, in order to verify the perception of the adolescent aged 11 to 15 years, about themselves and their role in the society to later put together a strategy to subsidize the health care of this population. During the dynamics offered, the adolescents' willingness to understand topics related to health and social aspects was observed. The desire to provide activities that bring this group closer to preventive actions was mentioned at the time, this being the next stage of this project. Although the FHS is the gateway to primary health, there are still no active participation actions by adolescents, and this experience demonstrates that it is possible to include this audience in this process, so that we have the effectiveness of health based on SUS principles of universality, equity and integrality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, E.G.M et al. Promoção da saúde de adolescentes e Programa Saúde na Escola: complexidade na articulação saúde e educação. Rev Esc Enferm USP, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v51/1980-220X-reeusp-S1980-220X2016039303276.pdf>. Acesso em 25 de março de 2019.

FONTENELE et al. Construção e validação participativa do modelo lógico do Programa Saúde na Escola, Revista Saúde debate, 2017. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/sdeb/2017.v41nspe/167-179/>. Acesso em 10 de agosto de 2019.

MACEDO, E.O.S; CONCEICAO, M.I.G. Ações em grupo voltadas à promoção da saúde de adolescentes. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., São Paulo , v. 23, n. 2, p. 222-230, 2013 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822013000200016&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 12 out. 2019.

MACHADO, M.F.A.S et al . Programa saúde na escola: estratégia promotora de saúde na atenção básica no Brasil. J. Hum. Growth Dev., São Paulo , v. 25, n. 3, p. 307-312, 2015, Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822015000300009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 12 out. 2019. http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.96709.

NUNES, A.C.P. Conceito de SI e Alterações Emocionais em Adolescentes [dissertação] [Internet]. Lisboa: Universidade de Lisboa – UL; 2011. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4872/1/ulfpie039643_tm.pdf>. Acesso em 10 de março de 2019.

SAMPAIO, J et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: Uma experiência com jovens no sertão pernambucano. Revista Interface Paraíba, p. 1299-1312, 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/icse/v18s2/1807-5762-icse-18-s2-1299.pdf>. Acesso em 15 de agosto de 2019.

Published

2023-06-07

How to Cite

FERREIRA, L. C. .; BADARÓ, R. M. M. R.; BARROS, P. L. L. M. de .; CARDOSO, T. V. .; SILVA, A. L. Relevance of valuation of teenager health care in the basic network: an experience report. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 79–81, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p79-81. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17599. Acesso em: 17 jul. 2024.