The education of the field as a right of its collective subjects and as a duty of the state

Authors

  • Maryângela Ribeiro de Aquino Lira Lopes Universidade do Estado da Bahia - Uneb

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v4i1.p57-63

Keywords:

Field Education, Right and Constitutional Duty, Social movements

Abstract

The purpose of this article is to present the education of the countryside as a right to be respected and guaranteed and as a constitutional duty of the State, through public policies specific to the reality of the field, especially in the current political context of instability and setbacks. For this, the text is structured in three parts: the first presents the historical contextualization of rural education, establishing a parallel between rural education, which contemplates the interests of the bourgeois elite, represented in the field by agribusiness and latifundio and education of the countryside, which turns to peasants and peasants, in the sense of raising awareness and emancipating them for the construction of a new society; the second part highlights the role and importance of social movements for the implementation of rural education and its strengthening, also highlights some legal achievements already consolidated; the third and final part deals with the situation of the current political conjuncture in the face of the capitalist crisis and the challenges posed to guarantee the rights already won and to enforce the duties of the State, only possible through the social movements of the countryside, facing antagonism of class and the consequent correlation of forces, which occurs in the daily struggle of resistance and confrontation, in the perspective of breaking the current system and building a new society. In order to do so, he used theorists who deal with the issues mentioned, such as Arroyo (2011), Azevedo (2007), Caldart (2005), Fernandes (2002; Molina (2005) among others. Bibliographic research was used as a methodological procedure. It should be emphasized that the work presented here has its importance in highlighting the education of the countryside as a right and duty of the State and as one of the instruments of resistance and confrontation with the neoliberal project and of affirmation of the counter-hegemonic project of a new society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez e FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo – por uma educação básica do campo. Brasília: MST - Coordenação da Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 08 de junho de 2015.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores (as) de campo. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago., 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 08 de maio. 2015.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa. Edições 70, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Resolução CNE/CEB Nº 1. Brasília: 2002. BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Referências para uma política nacional de educação do campo: cadernos de subsídios. Brasília, 2004a.

BRASIL. Constituição. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Jorge Edgar; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: DF, 2002.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: BENJAMIN, César; CALDART, Roseli Salete. Projeto popular e escolas do campo. Brasília, DF, 2000, nº 03.

CALDART, Roseli Salete (orgs.). Por uma educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por Uma Educação do Campo, 2002. Coleção Por Uma Educação do Campo, n.º 4.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: BENJAMIN, César; CALDART, Roseli Salete. Projeto popular e escolas do campo. Brasília, DF, 2000, nº 03.

CARVALHO, Jose Murilo de. A Cidadania no Brasil: o longo caminho. 10 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

CASTRO, Gilda. Professor submisso, aluno cliente: reflexões sobre a docência no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

D´AGOSTINE, Adriana. A educação do MST no contexto educacional brasileiro. 2009. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

ESTEBAN, M. T. Diferenças, aprendizagem e avaliação: perspectiva pós-colonial e escolarização. In: ESTEBAN, M. T.; AFONSO, A. J. (Org.). Olhares e Interfaces – reflexões críticas sobre avaliação. São Paulo: Cortez, 2010.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília/MDA, 2006.

FREITAS, H. C. A. Rumos da Educação do Campo. Revista Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 35-49, abr. 2011.

MARTINS, Fernando José (Org.). Educação do campo e formação continuada de professores. Porto Alegre; Campo Mourão: EST Edições; FECILCAM, 2008.

MUNARIM, Antonio. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília/MDA, 2006. IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade ISSN 1982-3657 11

MÉSZAROS, István. A educação para além do capital. Trad. Isa Tavares. São Paulo: Boimtempo, 2005.

MST. Nossa história. Disponível em: www.mst.org.br/nossa-historia/. Acesso em: 21 maio 2011.

NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. O Império e as primeiras tentativas de organização da educação nacional (1822-1889). Disponível em: . Acesso em: 30 maio 2011.

PINHEIRO, Maria do Socorro Dias. A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. Disponível em: . Acesso em: 30 maio 2011.

KOLLING, Edgar Jorge; NERY, Israel José; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. Coleção Por Uma Educação Básica do Campo, nº 1. Brasília: UnB, 1999.

LEITE, Sérgio Celani. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2023-05-26

How to Cite

LOPES, M. R. de A. L. . The education of the field as a right of its collective subjects and as a duty of the state. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 57–63, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v4i1.p57-63. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17400. Acesso em: 17 jul. 2024.