The process of teaching and learning in literacy: reflections on reading and writing practices
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v4i1.p42-56Keywords:
Literacy, Literature, Reading and Writing Practice, PNAICAbstract
This article seeks to reflect on reading and writing practices in a third grade class at a public elementary school to understand the factors that interfere with student learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview with the teacher, a focus group with the students, observation, reflective diary and documentary analysis. The results indicate that the teacher uses diverse and contextualized reading practices and the students attribute a positive value to reading and writing. And although the PNAIC states that the pupil must be literate at 8 years of age, many children of this age are not literate. Another point to emphasize, in relation to this program, is that a good part of the students is in age / grade gap. One of the possible factors that may influence this learning is the lack of support from some parents, perhaps because they are not literate, or because of the social context in which they are inserted. This certainly makes it difficult for parents to link to school, which can also reflect the learners' learning. However, it is necessary not to disregard the social, political and structural conditions that interfere in the school life of the students, since the educational phenomenon is very complex and goes beyond the walls of the school.
Downloads
References
ALVES, Francisco Cordeiro. Diário: um contributo para o desenvolvimento profissional dos professores e estudo dos seus dilemas. 2004. Disponível em: < http://www.ipv.pt/millenium/millenium29/30.pdf > Acesso em 20/10/17.
ASSENCIO, Jéssica Gomes dos Santos. O PNAIC e a formação continuada dos alfabetizadores: uma análise a partir das contribuições para sua prática pedagógica. Porto Velho, 2016. Disponível em: <http://www.meduc.unir.br/uploads/62248421/arquivos/ DISSERTA__O___JESSICA_GOMES_DOS_SANTOS_ASSENCIO_701137680.pdf.. Acesso em 13/11/17.
ANDRADE, Ludmila. CORSINO, Patrícia. Critérios para a constituição de um acervo literário para as séries iniciais do ensino fundamental: um instrumento de avaliação do PNDE 2005. In_ PAIVA. Aparecida. Literatura – saberes em movimento. Belo Horizonte. Ceale. Autêntica, 2007. p.88
ARROYO, Miguel. O direito à educação e a nona segregação social e racial - tempos insatisfatórios? 2015. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/edur/v31n3/1982-6621-edur-31-03-00015.pdf > Acesso em 20/11/17.
BARBOSA, José Juvêncio. Alfabetização e leitura. São Paulo: Cortez, 1994. 2 ed. p.73.
___________. Orientações curriculares para ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. 1999. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf >. Acesso 20/10/17. p.154.
____________. Programa de Formação Continuada de Professores Anos/Séries iniciais do Ensino Fundamental. Pró-Letramento. MEC/SEB. Brasília 2008. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6002-fasciculo-port&category_slug=julho-2010-pdf&Itemid=30192 >. Acesso 30/09/2017.
_____________. Ministério da Educação. Manual do pacto: Pacto pela Alfabetização na Idade Certa: o Brasil do futuro com o começo que ele merece. Brasília, DF, 2012a.
____________.Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Obras Complementares. MEC/SEB. Brasília 2012b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12696-acervoscomplementares-2013-site-pdf&category_slug=marco-2013-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 15/11/17.
___________ .Secretaria de Educação Básica. Acervos complementares: alfabetização e letramento nas diferentes áreas do conhecimento / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. – Brasília: A Secretaria, 2012c.
____________.Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Caderno de Apresentação. MEC/SEB. Brasília 2015. Disponível em: < http://pacto.mec.gov.br/o-pacto >. Acesso em 10/09/17.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 3. versão, Brasília, 2017.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 5 ed. São Paulo, Scipione, 1993. p.148 -155
FERREIRO, Emília. TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Tradução: Diana Myriam Lichtenstein. Liana di Marco. Mário Corso. 4 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991. P.183-213.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. 26 ed. São Paulo: Cortez, 2011. p.14.
FREITAS, Escola Municipal Maria Regina. Projeto Político Pedagógico 2015/2016. Guanambi, BA. p.11/39.
GATTI. Angelina Bernadette. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber livro, 2005. Disponível em: <https://docslide.com.br/download/link/gatti-bernardete-angelina-grupo-focal-na-pesquisa-em-ciencia-1>. Acesso em: 20/11/17.
GERALDI, João Wanderley. Alfabetização e Letramento perguntas de um alfabetizado que lê. 2010. Disponível em: < http://www.antigomoodle.ufba.br/file.php/2/Alfabetiza_o_Letramento/Letramento_e_Alfabetiza_o_Perguntas_de_um_alfabetizado_que_l_.doc >. Acesso em 27/09/17.
IBGE – Dados de pesquisa sobre as famílias brasileiras. Disponível em < http://g1.globo.com/brasil/noticia/2012/10/familias- chefiadas-por-mulheres-sao-373-do-total-no-pais-aponta-ibge.html>. Acesso em 20/11/17.
KLEIMAN, Ângela. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Filol. lingüíst. port., n. 8, p. 409-424, 2006. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ flp/article/view/59763/62872 >. Acesso em 27/07/2017.
MACHADO, Vânia Regina Barbosa Flauzino. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC): Conquistas e Desafios. Maringá, 2016. Disponível em: < http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2016/2016%20-%20Vania%20Regina%20Barbosa%20 Flauzino%20Machado.pdf>. Acesso em 13/11/17.
MORTATTI, Maria Rosário Longo. Educação e Letramento. [Livro de eletrônico]. São Paulo: Editora UNESP, 2004. Paradidáticos collection; Educação series. Disponível em:<https://play.google.com/books/reader?id=M30EAwAAQBAJ&printsec=frontcover&output=reader&hl=pt_BR&pg=GBS.PA4 >. Acesso em: 27/07/2017.
OSORIO, Luiz Carlos. MCSIL. James. Família hoje. E-book. Porto Alegre. Editora Artes Médicas. 2011. Disponível em: <https://www.amazon.com.br/FAM%C3%8DLIA-HOJE-Luiz-Carlos-Os%C3%B3rio ebook/do/B0069CGLHY/ref.=sr_1_1?ie=UTF8&qid= 15115873 22&sr =81&keywords=familia+hoje >. Acesso em 20/11/17.
RIZZO, Gilda Menezes. LEGEY, Eliane Prista. Fundamentos e metodologia da alfabetização: método natural. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.
SANTIAGO, Luciane Teresinha Munhoz. As influências do PNAIC na dinâmica do processo de Alfabetização. Canoas, 2015. Disponível em: < https://unilasalle.edu.br/public/media/4/files/Educa%C3%A7%C3%A3o/Disserta%C3%A7%C3%B5es/(Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-Luciane_2015).pdf >. Acesso em 13/11/17.
SCHUVETER. Márcia Aparecida. O Processo de alfabetização e o projeto político –pedagógico em escolas de ensino fundamental. Rio Claro, 2009. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90055>. Acesso em 13/11/17.
SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. Cad. Pesq., São Paulo: (52): 19-24, fev, 1985. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1358/135>. Acesso em 20/07/17
_________ . Centro de Alfabetização. Leitura e Escrita. Faculdade de Educação/UFMG. Belo Horizonte, maio/junho de 2007 – ano 3 nº 10. Disponível em: < http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/JLA/2007_JLA10.pdf#page=3 >. Acesso em 25/09/17.
_________ . Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Caderno de formação: formação de professores didática de conteúdos. Unesp – São Paulo: Cultura Acadêmica. 2011. V.2, p.96. Disponível em: . Acesso em 20/07/17.
__________. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica, 1999. Disponível em: <https://oportuguesdobrasil.files.wordpress.com/2015/02/4soares_letramento.pdf > Acesso em 20/11/17.
SILVA, Ademar. Alfabetização: a escrita espontânea. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1994.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. [recurso eletrônico]. 6 ed. Porto Alegre. Penso. 2014. e.PUB. Disponível em: < https://ler.amazon.com.br/?asin=B01690SVG4 >. Acesso em 09/10/2017.
WEISZ. Telma. SANCHEZ, Ana. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2 ed. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.