Reasons that get you to jail and philosophies to endure

Authors

Keywords:

Ensino de Jovens e Adultos, Prisões, Filosofia

Abstract

This experience report is a narrative about teaching within prisons, in a context of teaching incarcerated youth and adults. The report seeks to explore the polysemy of why one goes to jail, questioning the different paths that individuals take despite similar feelings, fruits of the organization of social inequality and distribution of punishment. In addition, since it is a narrative of a philosophy class, it also discusses how to bear the cloister and the positions taken by the prisoners from the Hellenic philosophies that are guided by the premise of how to find happiness. The report highlights the sensitivity of teaching in spaces deprived of liberty, the difficulties they involve, a dissident attitude of teachers who dedicate themselves to this field, as well as the joys and happiness that come from this meeting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex da Rosa, Pontífice Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)

É graduado em direito, filosofia e sociologia, mestre em direitos humanos pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) e doutorando em Filosofia pela Pontífice Universidade Católica (PUC-RS) / Bolsista Capes. Membro do grupo “Guattari, leitor de Lacan”. Foi professor e coordenador do curso pré-vestibular comunitário “Navegar”, hoje atua como professor de filosofia e sociologia. Estuda, dentre outros temas, cosmopolíticas, esquizoanálise e filosofia da ciência.

References

ARENDT, Hannah. Liberdade para ser Livre. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.

BARATTA, Alessandro. Criminologia crítica e crítica do direito penal: introdução à

sociologia do direito penal. 6. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2011.

FOUCAULT, Michel. A Sociedade Punitiva. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015a.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território e População. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I. São Paulo: Editora Graal, 2006b.

FOUCAULT, Michel. “A vida dos homens infames” in: Ditos e escritos, v. 4. Trad. Vera Lucia Avelar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2006a.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Vozes, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MELOSSI, Dario. PAVARINI, Massimo. Cárcere e a Fábrica: as origens do sistema penitenciário (séculos XVI-XIX). Rio de Janeiro: Revan, 2006.

RUSCHE, Georg; KIRCHHEIMER, Otto. Punição e estrutura social. Trad. Gislene Neder. 2. Ed., Rio de Janeiro: Revan, 2004.

Published

2023-05-28

How to Cite

da Rosa, A. (2023). Reasons that get you to jail and philosophies to endure. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(6), 121–129. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/15040

Issue

Section

Relato de Experiência (práticas educativas, saberes de mestres populares)