Reasons that get you to jail and philosophies to endure
Keywords:
Ensino de Jovens e Adultos, Prisões, FilosofiaAbstract
This experience report is a narrative about teaching within prisons, in a context of teaching incarcerated youth and adults. The report seeks to explore the polysemy of why one goes to jail, questioning the different paths that individuals take despite similar feelings, fruits of the organization of social inequality and distribution of punishment. In addition, since it is a narrative of a philosophy class, it also discusses how to bear the cloister and the positions taken by the prisoners from the Hellenic philosophies that are guided by the premise of how to find happiness. The report highlights the sensitivity of teaching in spaces deprived of liberty, the difficulties they involve, a dissident attitude of teachers who dedicate themselves to this field, as well as the joys and happiness that come from this meeting.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Liberdade para ser Livre. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.
BARATTA, Alessandro. Criminologia crítica e crítica do direito penal: introdução à
sociologia do direito penal. 6. ed. Rio de Janeiro: Revan, 2011.
FOUCAULT, Michel. A Sociedade Punitiva. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015a.
FOUCAULT, Michel. Segurança, Território e População. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I. São Paulo: Editora Graal, 2006b.
FOUCAULT, Michel. “A vida dos homens infames” in: Ditos e escritos, v. 4. Trad. Vera Lucia Avelar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2006a.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Vozes, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
MELOSSI, Dario. PAVARINI, Massimo. Cárcere e a Fábrica: as origens do sistema penitenciário (séculos XVI-XIX). Rio de Janeiro: Revan, 2006.
RUSCHE, Georg; KIRCHHEIMER, Otto. Punição e estrutura social. Trad. Gislene Neder. 2. Ed., Rio de Janeiro: Revan, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alex da Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.