Perceptions about capoeira in licensing courses in physical education in the north and northwest fluminense regions/RJ

Authors

Keywords:

Currículo, Capoeira, Formação Docente, Educação Física

Abstract

Capoeira is present in Brazilian history and culture, being recognized as a Histor-ical Cultural Heritage and symbol of the struggle and resistance against slavery in the country. In the school, it appears as one of the contents to be taught in Physical Education classes, as it is part of the movement's body culture. For this reason, our objective is to verify how capoeira has been approached in the Licentiate Degree courses in Physical Education in the North and Northwest regions of the state of Rio de Janeiro/RJ. The methodology of this work consists of a qualitative documental approach. For data processing we use Content Analysis. The results found confirm that capoeira is presented as secondary in the disciplines of the Licentiate Degree in Physical Education in the North and Northwest regions of Rio de Janeiro/RJ. It is noteworthy that this study is an excerpt of the monograph defended in the Licentiate Degree in Physical Education at IFFluminense.

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Author Biographies

Rafael de Souza Willemen, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF)

Licenciado em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense – IFF campus Campos Centro.

Emerson da Mota Saint’Clair, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF)

Doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/RJ (2018); Mestre em Ciências da Atividade Física pela Universidade Salgado de Oliveira/RJ (2011); Especializado em Recreação e Lazer pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2001); Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora/MG (1998). Atualmente é docente na Educação Básica e no curso de Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, campus Campos Centro. Coordenador adjunto do curso de Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, campus Campos Centro. Membro do Conselho Editorial da Série Memórias Fluminenses - Essentia Editora. Atua na condição de suplente da Câmara de Esporte no Conselho de Ensino, Pesquisa, Extensão e Inovação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Tem experiência na área de Educação Física, Esporte e Lazer na Educação Básica, Ensino Superior e Pós-graduação (Lato Sensu).

Samara Moço Azevedo, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Doutoranda em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Especialista em Literatura, Memória Cultural e Sociedade pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IFF Campus Campos Centro. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Foi Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IFF Campus Campos Centro (2018-2020).

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Published

2021-12-15

How to Cite

Willemen, R. de S., Saint’Clair, E. da M., & Azevedo, S. M. (2021). Perceptions about capoeira in licensing courses in physical education in the north and northwest fluminense regions/RJ . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 2(4), 683–713. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13092