Justice and human law under the lens of education: considerations between Anselm of Bec and Thomas de Aquino

Authors

Keywords:

history of education, scholastic, justice, law

Abstract

This article seeks to analyze the concepts of justice in the treatise De Veritate, by Anselm of Canterbury (1033-1109) and of human law present in Questions 95 and 96 of the section Ia of the IIae part of the Summa Theologica, by Thomas Aquinas (1224–5/1274). To curb unjust acts, the law becomes necessary and ensures that, through it, justice is realized in human actions. Through a qualitative approach and from the perspective of Social History, we seek to understand the historical context experienced by these medieval theorists who enabled their contemporaries to develop scholastic philosophical thinking and, with it, a new insight into human formation.

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Author Biographies

Paula Mayara Gonçalves Rocha, Universidade Estadual de Maringá, Maringá , Brasil

Mestranda em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual de Maringá). Integrante do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM). 

Contribuição de autoria: autora. Responsável pela seleção, análise e redação do texto.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá , Maringá , Brasil

Doutorado em História pela Universidade Júlio de Mesquita Filho/Unesp e Pós-Doutorado em História da Educação pela Faculdade de Educação de São Paulo/FEUSP. Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual de Maringá/UEM. Lider do Grupo Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM). Bolsista de Produtividade do CNPq – 1C.

Contribuição de Autoria: Coautora (segunda autora). Responsável pela seleção, análise e revisão do texto.

Ester Emerick Nascimento, Universidade Estadual de Maringá, Maringá – Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação junto a Universidade Estadual de Maringá/UEM. Participa do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM).

Contribuição de Autoria: coautora (terceira autora). Responsável pela análise e revisão do texto.

References

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Published

2024-08-19

How to Cite

ROCHA, P. M. G.; OLIVEIRA, T.; NASCIMENTO, E. E. Justice and human law under the lens of education: considerations between Anselm of Bec and Thomas de Aquino. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 7, n. 13, p. 126–146, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/20931. Acesso em: 21 dec. 2024.