Justice and human law under the lens of education: considerations between Anselm of Bec and Thomas de Aquino

Authors

Keywords:

history of education, scholastic, justice, law

Abstract

This article seeks to analyze the concepts of justice in the treatise De Veritate, by Anselm of Canterbury (1033-1109) and of human law present in Questions 95 and 96 of the section Ia of the IIae part of the Summa Theologica, by Thomas Aquinas (1224–5/1274). To curb unjust acts, the law becomes necessary and ensures that, through it, justice is realized in human actions. Through a qualitative approach and from the perspective of Social History, we seek to understand the historical context experienced by these medieval theorists who enabled their contemporaries to develop scholastic philosophical thinking and, with it, a new insight into human formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Mayara Gonçalves Rocha, Universidade Estadual de Maringá, Maringá , Brasil

Mestranda em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual de Maringá). Integrante do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM). 

Contribuição de autoria: autora. Responsável pela seleção, análise e redação do texto.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá , Maringá , Brasil

Doutorado em História pela Universidade Júlio de Mesquita Filho/Unesp e Pós-Doutorado em História da Educação pela Faculdade de Educação de São Paulo/FEUSP. Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual de Maringá/UEM. Lider do Grupo Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM). Bolsista de Produtividade do CNPq – 1C.

Contribuição de Autoria: Coautora (segunda autora). Responsável pela seleção, análise e revisão do texto.

Ester Emerick Nascimento, Universidade Estadual de Maringá, Maringá – Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação junto a Universidade Estadual de Maringá/UEM. Participa do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação Antiguidade e Medievo (GTSEAM).

Contribuição de Autoria: coautora (terceira autora). Responsável pela análise e revisão do texto.

References

Fontes:

ANSELMO, Santo. Vida e obra de Santo Anselmo; Monológio; Proslógio; A verdade; (Os Pensadores). Traduções Ruy Afonso da Costa Nunes, Ângelo Ricci. 4.ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

ARISTÓTELES. Ética à Nicômaco. Livro V. São Paulo: Nova Cultural, Col. Os Pensadores, 1996. Loyola, 1991.

TOMÁS DE AQUINO. De Magistro: Sobre o mestre. São Paulo: Centro Universitário Salesiano de São Paulo, 2000.

TOMÁS DE AQUINO. Suma Teológica. v. IV, parte II. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

Referências

BLOCH, March. Apologia da história, ou, O ofício de historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BONI, Luis Alberto De. Estudos sobre Tomás de Aquino. Pelotas: NEPFIL Online, 2018. 154 p. - (Série Dissertatio Filosofia). Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/nepfil/files/2018/09/EstTA-VFinal.pdf.

BRAUDEL, Fernand. História e ciências sociais: a longa duração. 6 ª ed. Lisboa: Editorial Presença, p. 7-39, 1990.

GRABMANN, Martin. Filosofia Medieval. (1ª. Ed. 1928). Barcelona: Labor, 1949.

GUIZOT, François. 4º Lição. In: História da civilização na Europa. Lisboa: Coleção Antônio Maria Pereira, 1907.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.

LE GOFF, Jacques. Mercadores e banqueiros na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

LE GOFF, Jacques. A civilização do Ocidente Medieval. Bauru: EDUSC, 2005.

MARTINES, P. R. O exercício da lectio na tradição medieval - https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/46791

MARTINES, P. R. Ser e essência no Monologion de S. Anselmo. Temas & Matizes, n. 08, p. 23-30, 2005. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/422.

OLIVEIRA, Terezinha. Escolástica. São Paulo/Porto: Mandruvá/Instituto Jurídico Interdisciplinar da Universidade de Porto, 2005.

OLIVEIRA, Terezinha. A escolástica como filosofia e método de ensino na Universidade Medieval: uma reflexão sobre o mestre Tomás de Aquino. Notandum, São Paulo - Porto, n. 32, maio-ago 2013. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand32/03terezinha.pdf.

OLIVEIRA, Terezinha; SANTIN, Rafael Henrique. Educação e Civilização: a audácia como paixão da alma na Suma Teológica de Tomás de Aquino. Notandum, São Paulo/Porto, ano XVIII, n. 37, jan./abr., 2015. p. 81-98. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand37/5%20Terezinha%20Oliveira%20e%20Rafael%20Santin.pdf.

TOZZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Modalidades da pesquisa em educação. In: TOZZONI-REIS. Metodologia da Pesquisa Científica. Curitiba: IESD Brasil S.A., 2009, pp. 25-34.

Published

2024-08-19

How to Cite

ROCHA, P. M. G.; OLIVEIRA, T.; NASCIMENTO, E. E. Justice and human law under the lens of education: considerations between Anselm of Bec and Thomas de Aquino. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 7, n. 13, p. 126–146, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/20931. Acesso em: 27 sep. 2024.