Justice and human law under the lens of education: considerations between Anselm of Bec and Thomas de Aquino
Keywords:
history of education, scholastic, justice, lawAbstract
This article seeks to analyze the concepts of justice in the treatise De Veritate, by Anselm of Canterbury (1033-1109) and of human law present in Questions 95 and 96 of the section Ia of the IIae part of the Summa Theologica, by Thomas Aquinas (1224–5/1274). To curb unjust acts, the law becomes necessary and ensures that, through it, justice is realized in human actions. Through a qualitative approach and from the perspective of Social History, we seek to understand the historical context experienced by these medieval theorists who enabled their contemporaries to develop scholastic philosophical thinking and, with it, a new insight into human formation.
Downloads
References
Fontes:
ANSELMO, Santo. Vida e obra de Santo Anselmo; Monológio; Proslógio; A verdade; (Os Pensadores). Traduções Ruy Afonso da Costa Nunes, Ângelo Ricci. 4.ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
ARISTÓTELES. Ética à Nicômaco. Livro V. São Paulo: Nova Cultural, Col. Os Pensadores, 1996. Loyola, 1991.
TOMÁS DE AQUINO. De Magistro: Sobre o mestre. São Paulo: Centro Universitário Salesiano de São Paulo, 2000.
TOMÁS DE AQUINO. Suma Teológica. v. IV, parte II. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
Referências
BLOCH, March. Apologia da história, ou, O ofício de historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
BONI, Luis Alberto De. Estudos sobre Tomás de Aquino. Pelotas: NEPFIL Online, 2018. 154 p. - (Série Dissertatio Filosofia). Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/nepfil/files/2018/09/EstTA-VFinal.pdf.
BRAUDEL, Fernand. História e ciências sociais: a longa duração. 6 ª ed. Lisboa: Editorial Presença, p. 7-39, 1990.
GRABMANN, Martin. Filosofia Medieval. (1ª. Ed. 1928). Barcelona: Labor, 1949.
GUIZOT, François. 4º Lição. In: História da civilização na Europa. Lisboa: Coleção Antônio Maria Pereira, 1907.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.
LE GOFF, Jacques. Mercadores e banqueiros na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
LE GOFF, Jacques. A civilização do Ocidente Medieval. Bauru: EDUSC, 2005.
MARTINES, P. R. O exercício da lectio na tradição medieval - https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/46791
MARTINES, P. R. Ser e essência no Monologion de S. Anselmo. Temas & Matizes, n. 08, p. 23-30, 2005. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/422.
OLIVEIRA, Terezinha. Escolástica. São Paulo/Porto: Mandruvá/Instituto Jurídico Interdisciplinar da Universidade de Porto, 2005.
OLIVEIRA, Terezinha. A escolástica como filosofia e método de ensino na Universidade Medieval: uma reflexão sobre o mestre Tomás de Aquino. Notandum, São Paulo - Porto, n. 32, maio-ago 2013. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand32/03terezinha.pdf.
OLIVEIRA, Terezinha; SANTIN, Rafael Henrique. Educação e Civilização: a audácia como paixão da alma na Suma Teológica de Tomás de Aquino. Notandum, São Paulo/Porto, ano XVIII, n. 37, jan./abr., 2015. p. 81-98. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand37/5%20Terezinha%20Oliveira%20e%20Rafael%20Santin.pdf.
TOZZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Modalidades da pesquisa em educação. In: TOZZONI-REIS. Metodologia da Pesquisa Científica. Curitiba: IESD Brasil S.A., 2009, pp. 25-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.