PROFESSIONAL PRACTICE PERPECTIVES OF THE UFSC ACCOUNTING SCIENCES STUDENTS

Autores

  • Marcos Laffin Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
  • Caio Cezar Telles de Castro UFSC

DOI:

https://doi.org/10.18028/rgfc.v5i1.505

Palavras-chave:

Contabilidade, Estudantes, Competências.

Resumo

This goal of this study is to present the levels of importance and knowledge that students of the UFSC Undergraduate Program in Accounting Sciences identify for the exercise of the professional practice. The study was conducted through a survey that used two questionnaires (A and B) structured based on Likert scale. Questionnaire "A" sought to identify the importance of the course content to professional practice, and questionnaire "B" identified the level of perception that the students indicate to have of their ability for the professional practice. The contents of the two instruments were based on the dictionary of competencies developed by Cardoso (2006). Data were analyzed by means of national curriculum guidelines of Accounting Sciences, established by Resolution CNE / CES No 10/2004, which presents some caveats to the limits of the approach by competencies. The students in this study indicate how important it is to have knowledge on the language and orality inherent to the accounting practice, the state to have reasonable knowledge to work in the professional practice. Such data allow us to reflect and rethink the training organization model aimed at increasing more critical formative processes that will prioritize actions and knowledge in the articulation between accounting theory and practice.

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Biografia do Autor

Marcos Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil

Marcos Laffin Bacharel em Ciências Contábeis pela Univille, Especialista em Contabilidade Gerencial pela Unicentro, Mestre em Metodologia do Ensino pela Unicamp e Doutor em Engenharia pela UFSC; é Professor Associado do Departamento de Ciências Contábeis da UFSC e coordena o NETEC – Núcleo de Estudos Sobre Trabalho e Ensino em Contabilidade. Pró-Reitor de Ensino de Graduação da UFSC 2004-2008 e Presidente do ForGrad - Fórum Nacional de Pró-Reitores  de Graduação das Universidades Brasileiras 2007-2008. Pesquisador  em Diretório de Pesquisas - Ensino de Contabilidade. Criou e desenvolveu a Revista Contemporânea de Contabilidade.

 

http://lattes.cnpq.br/3230734469709272

Caio Cezar Telles de Castro, UFSC

Caio Cezar Telles de Castro é Contador pela UFSC – CRC-SC nº. 036197/O-0. Atualmente desenvolve atividades profissionais de auditor na Ernst & Young Terco. Endereço: Rua Santos Reis, n. 148. Bairro: Barra da Lagoa. CEP: 88061-365. Telefone: Celular (48) 9981-2654. E-mail: caioctc@hotmail.com

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Publicado

01/26/2015

Edição

Seção

Edição Especial: 5º ano da RGFC