ACCOUNTANT PROFILE IN THE CINEMA OF THE 21ST CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.18028/rgfc.v7i2.3125Palavras-chave:
Accountant profile, Stereotype, Movies, Social Representation Theory.Resumo
This study aims to analyse the portrayed image of the accounting professional in the cinematographic production of the 21st century. Six movies were chosen for this analysis: Casino Royale, Wanted, The Dark Knight, RocknRolla, Too Big to Fail and The Accountant. The results indicate that some stereotypes remain linear in relation to previous studies. The demystification of some stereotypes is already being made in film production, as it is also noticeable that the accountant characters have more performances in the films. In general, considering the movies in this analysis, the accountants were portrayed in a positive way. However, some features are still represented negatively. In the movies, the professional was characterized as neutral (not exactly good or bad), peaceful, unhappy, neutral (not exactly cheerful or grumpy), intelligent, efficient, fulfilled, confident, trustworthy, incommunicative, influential and proactive. This research brings to light the accountants presented in the films, contributing to the public and society views of how accountants really behave. The perception of this image and/or stereotype may lead to changes in the accountants default behavior, if necessary. In addition, this issue can become a way of generating greater visibility and importance for the accounting professional. For further studies, it is interesting to seek for other TV series, shows and Brazilian productions that are also disclosing the profession. It is also suggested to have a more detailed study addressing the question of professional ethics.
Downloads
Referências
ARRUDA, A. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 117, n. 127, p. 127-147, nov. 2002.
BEARD, V. Popular culture and professional identity: accountants in the movies. Accounting, Organizations and Society, v. 19, n. 3, p. 303-318, abr. 1994.
BORGES, L. F. M. et al. Representações sociais de uma universidade: em foco a percepção de estudantes e profissionais da área contábil. In: XVIII SEMEAD SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO. 18., 2015, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, Seminários de Administração, 2015. p. 1-17.
CARNEIRO, A. F.; SILVA NETO, J. M. S. Competências essenciais dos profissionais contábeis em face da nova contabilidade pública sob a perspectiva dos contadores de Rondônia. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, Salvador, v. 5, n. 3, p. 100-122, maio/ago., 2015.
CASINO Royale. Directed by:: Martin Campbell. Produced by: Michael G. Wilson, Barbara Broccoli. London, Eon Productions, 2006. 144 min. Son, Color.
CORY, S. N. Quality and quantity of accounting students and the stereotypical accountant: is there a relationship? Journal of Accounting Education. v. 10, n. 1, p. 1-24, mar. 1992.
CURTY, N. A. P.; TAVARES, T. A imagem dos contadores sobre sua profissão e a Teoria das Representações Sociais: um estudo empírico na cidade de Londrina e região. In: CONGRESSO UFSC DE CONTROLADORIA E FINANÇAS & INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE. 5., 2014, Santa Catarina. Anais... Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina, Fepese, 2014. p. 1 - 15.
CZARNIAWSKA, B. Accounting and detective stories: na excursion to the USA in the 1940s. Accounting, Auditing & Accountability Journal, v. 25, n. 4, p. 659-672, 2012.
DIMNIK, T.; FELTON, S. Accountant stereotypes in movies distributed in North America in the twentieth century. Accounting, Organizations and Society, v. 31, n. 2, p. 129-155, fev. 2006.
EVANS, L.; FRASER, I. The accountant's social background and stereotype in popular culture: The novels of Alexander Clark Smith. Accounting, Auditing & Accountability Journal, v. 25, n. 6, p. 964-1000, 2012.
FELTON, S.; DIMNIK, T.; BAY, D. Perceptions of accountants’ ethics: evidence from their portrayal in cinema. Journal of Business Ethics, v. 83, n. 2, p. 217-232, dez. 2008.
FREIRE, D. R. Um estudo sobre a relação do desequilíbrio entre a oferta e demanda dos serviços contábeis e o estereótipo contábil dos estudantes de Ciências Contábeis e Administração. 2011. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ciências contábeis) – Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Recife, 2011.
FRIEDMAN, A. L.; LYNE, S. R. “The beancounter stereotype: towards a general model of stereotype generation”. Critical perspectives on accounting, v. 12, n. 4, p. 423-451. Ago. 2001.
HINTON, P. R. Stereotypes, cognition and culture: Psychology Focus. Londres: Oxford Brookes University, p. 1-22, 2000.
KORNIS, M. A. Cinema, Televisão e História: Ciências Sociais Passo a Passo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda., 68 p. 2008.
LANGER, J. Metodologia para análise de estereótipos em filmes históricos. Revista História Hoje, São Paulo, v. 2, n. 5, p. 1-13, nov. 2004.
LEAL, E. A. et al. Estereótipos na Profissão Contábil: a opinião de estudantes e do público externo no Triângulo Mineiro. Revista Contabilidade Gestão e Governança, Brasília, v.17, n.1, p. 134-153, jan. / abr. 2014.
MAZZOTTI, A. J. A. Representações sociais: Aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 18-43, jan. / jun. 2008.
MILEY, F.; READ, A. Jokes in popular culture: the characterisation of the accountant. Accounting, Auditing & Accountability Journal, v. 25, n. 4, p. 703-718, 2012.
MIRANDA, C. S.; MIRANDA, R. A. M.; ARAÚJO, A. M. P. Percepções dos estudantes do ensino médio sobre o curso de ciências contábeis e as atividades do profissional contador. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 17-35, abr. 2013.
MORAES, P. R. et al. A Teoria Das Representações Sociais. Revista em Foco. São Paulo, v. 8, n. 1, p. 1-14, jul. 2014.
MORAIS, J. J. S. A representação social do contador e a imagem dele perante a sociedade. Studia Diversa, CCAE-UFPB, Paraíba, v. 1, n. 1, p. 36-43, out. 2007.
NÓVOA, J. Apologia da relação cinema-história. O Olho da História. Revista de História Contemporânea, Salvador, v. 1, n.1, nov. 1995.
OLIVEIRA, D. A imagem do contador no Brasil: um estudo sobre sua evolução histórica. Publicação da Controladoria Federal do Município do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 107, jan./jul. 2007.
OLIVEIRA, B. J. Cinema e imaginário científico. Hist. ciênc. Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, n. supl., p. 133-150, out. 2006.
OLIVEIRA, M. R. et al. O status social do contador no Brasil. 2014. 101f. Dissertação (Mestrado em Ciência Contábeis) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
PEREIRA, N. A. et al. Herói ou Vilão? Mudanças no Estereótipo dos Contadores na Produção Cinematográfica. In: VIII CONGRESSO ANPCONT. 8., 2014, Rio de Janeiro Anais.. Rio de Janeiro: ANPCONT, 2014, p. 1-18.
ROCKNROLLA . Directed by: Guy Ritchie. Produced by: Steve Clark-hall, Susan Downey, Guy Ritchie, Joel Silver. United Kingdom: Warner Home Video, 2008. 114 min. Son, Color.
SILVA, A. E. C.; SILVA, E. G. R. Percepção dos Estudantes de Ciências Contábeis do Rio de Janeiro sobre o estereótipo do profissional de Contabilidade no período após a adoção do IFRS. In: III CONGRESSO NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO E CIÊNCIAS CONTÁBEIS. 3., 2012, Rio de Janeiro, Anais.. Rio de Janeiro: AdCont, 2012, p. 1-16.
SPLITTER, K.; BORBA, J. A. Percepção de estudantes e professores universitários sobre a profissão do contador: um estudo baseado na teoria dos Estereótipos. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, v. 8, n. 2, p.126-141, jun. 2014.
THE ACCOUNTANT. Directed by: Gavin O'Connor. Produced by: Bill Dubuque, Gavin O'Connor. USA: Warner Bros, 2016, 128 min. Son, Color.
THE DARK Knight. Directed by: Christopher Nolan. Produced by: Emma, Thomas Charles Roven, Christopher Nolan. California. Warner Bros. Pictures, 2008. 152 min. Son, Color.
TOO Big to Fail. Directed by: Curtis Hanson. Produced by: Ezra Swerdlow. United States: HBO Films, 2011. 99 min. Son, Color.
VAZ, P. V. C.; ESPEJO, M. M. S. B. Do texto ao contexto: o uso da contabilidade gerencial pelas pequenas empresas sob a perspectiva teórica de Bakhtin. Revista de Contabilidade e Organizações, São Paulo, v. 9, n. 24, p. 31-41, 2015.
VICENTE, C. C. S.; MACHADO, M. J. A imagem dos contabilistas: diferenças e fatores que as determinam. Retrieved from: <http://www.aeca1.org/pub/on_line/comunicaciones_xivencuentroaeca/cd/56d.pdf> (Accessed October 15, 2016).
WANTED. Directed by: Timur Bekmambetov. Produced by: Marc Platt, Jason Netter, Jim Lemley. Chicago: Universal Pictures, 2008. 110 min. Son, Color.
Downloads
Arquivos adicionais
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam na RGFC concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. Porém deve-se observar que uma vez aprovado pelos avaliadores, o manuscrito não poderá sofrer mais alterações. Caso o autor deseje fazê-lo, deverá reiniciar o processo de submissão.