Participation of children in the policy for the first childhood

Authors

  • Larissa Monique de Souza Almeida Ribeiro Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Elenice de Brito Teixeira Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v3i1.p40-50

Keywords:

Childhood, Children, Participation, Public policy

Abstract

What public space do children want? What are the possibilities for children's participation in early childhood policy-making? These are the issues discussed in this text. Based on the analysis of children's participation in the elaboration of the Early Childhood Municipal Plan in Guanambi - Bahia, and the study of documents and theoretical productions on child participation, we sought to reflect on the challenges of including children in political decisions. The right to participation is a construction of international politics for children, which affirms the need to "listen" to children on matters that concern them. The prerogative of listening, however, encounters methodological challenges, as well as the paradoxes discussed by several authors (QVORTRUP, 2010; HART, 1993) about what can be considered as children's participation. In the case of listening to children that will be presented throughout the text, we adopted data generation devices inspired by the mosaic approach (Clark et al, 2008). We used images projection, oral narratives, assembly with blocks, drawings, wheels of conversations and excursions with film narratives. The data show that children point to perspectives of changes in the public space, especially in those in which they travel daily. The priorities expressed in the narratives refer to spaces with lawn soccer field, school play, cheerful and colorful hospital, streets with toys and nature preservation, and challenge the current plan, which emphasizes basic needs related to social assistance, education and health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Marco Legal da Primeira Infância. Brasília, 2016.

CECCON, Claudius. As crianças são o Brasil de hoje: elas não podem esperar. In: Avanços do marco legal da primeira infância. Caderno de Trabalhos e Debates, Brasília: Centro de Estudos Pedagógicos/CEDES, 2016.

CLARK, A. Ways of seeing: using the mosaic approach to listen to young children’s perspectives. In CLARK, A. KJORHOLT, A. MOSS, P. Beyond Listening. Bristol: The Policy Press, 2010.

Rede Nacional Primeira Infância. Plano Nacional pela primeira infância. Brasília, dezembro de 2010.

__________. Guia para a elaboração de planos municipais pela primeira infância. Salvador: UNICEF, 2011.

HART, Roger. La participación de losniños: de laparticipación simbólica a laparticipaciónauténtica. Bogotá, UNICEF: Oficina Regional para America Latina y el Caribe, 1993.

QVORTRUP, Jens. Infância e política. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.141, p.777-792, set./dez. 2010.

_________. Nove teses sobre a "infância como um fenômeno social". Pro-Posições [online]. 2011, vol.22, n.1, pp.199-211.

MARSHALL, T.H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

NAÇÕES UNIDAS. Convenção Internacional dos Direitos da Criança. Nova Iorque, 1989. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil/dir_cri.htm. Acesso em dezembro de 2016.

__________. Um mundo para as crianças - Relatório da Sessão Especial da Assembleia Geral das Nações Unidas sobre a Criança. Nova Iorque,

Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/pt/um_mundo.pdf. Acesso em dezembro de 2016.

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educaçãoinfantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, julho/setembro, 2009, 20(3), 417-436.

ARMENTO, M. J.; FERNANDES, N.; TOMÁS, C. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade e Culturas, n. 25, p. 183-206, 2007.

SARMENTO, M. J.; FERNANDES, N.; TOMÁS, C. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade e Culturas, n. 25, p. 183-206, 2007

SARMENTO, Manuel Jacinto. Crianças: educação, culturas e cidadania activa - refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 01, p. 17-40, jan./jul. 2005.

SILVA, Elenice de Brito Teixeira; SILVA, Adelson Ferreira da. Teorias da participação infantil: conceitos, tendências e perspectivas de análise. Anais do III SLBEI - Seminário Luso-Brasileiro de Educação Infantil. Maceió, UFAL, 2017.

JAUME, Trilla. NOVELLA, Ana. Educación y participación social de lainfancia. Revista Iberoamericana de Educación, n. 26, maio-agosto de 2001. Disponível em: http://rieoei.org/rie26a07.htm

Published

2023-05-26

How to Cite

RIBEIRO, L. M. de S. A. .; SILVA, E. de B. T. . Participation of children in the policy for the first childhood . Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 40–50, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v3i1.p40-50. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17290. Acesso em: 17 may. 2024.