Adequacy as a speech dimension: the case of an advice task

the case of an advice task

Autores

Palavras-chave:

Adequação, Oralidade, Tarefas, Conselho

Resumo

Este artigo apresenta os resultados de um estudo que teve como objetivo investigar o uso da adequação (PALLOTTI, 2009) junto a complexidade, acurácia e fluência (SKEHAN, 1998) na avaliação da produção oral de brasileiros, estudantes de língua inglesa. Para tanto, dez participantes preencheram um questionário de perfil e realizaram uma tarefa de conselho. Os dados foram analisados por meio de testes de correlação e os resultados mostraram que a adequação pode ser utilizada como uma dimensão/medida adicional junto às dimensões/medidas tradicionais (complexidade, acurácia e fluência).

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

André Luís Specht, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Professor do Departamento de Letras, da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Câmpus de Irati. Doutor em Estudos da Linguagem pelo Universidade Federal de Santa Catarina.

Eric Batista, Universidade Federal do Paraná

Mestrando do Programa de Pós Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná.

Referências

ELLIS, Rod. The differential effects of three types of task planning on the fluency, complexity, and accuracy in L2 oral production. Applied Linguistics, v. 30, n. 4, p. 474–509, 2009. https://doi.org/10.1093/applin/amp042.

HOUSEN, Alex; KUIKEN, Folkert.. Complexity, Accuracy, and Fluency in Second Language Acquisition. Applied Linguistics, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 461-473, 2009. http://dx.doi.org/10.1093/applin/amp048.

KOIZUMI, Rie; IN’NAMI, Yo. Predicting functional adequacy from complexity, accuracy, and fluency of second-language picture-prompted speaking. System, v. 120, n. 2, 2024. https://doi.org/10.1016/j.system.2023.103208.

KUÍKEN, Folkert; VEDDER, Ineke. Functional adequacy in L2 writing: Towards a new measurement construct. Language Testing, v. 34, n. 3, p. 321-336, 2017. https://doi.org/10.1177/0265532216663991.

LARSEN-FREEMAN, Diane. Adjusting Expectations: the study of complexity, accuracy, and fluency in second language acquisition. Applied Linguistics, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 579-589, 2009. http://dx.doi.org/10.1093/applin/amp043.

NORRIS, John. M; ORTEGA, Lourdes. Towards an Organic Approach to Investigating CAF in Instructed SLA: the case of complexity. Applied Linguistics, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 555-578, 20 nov. 2009. http://dx.doi.org/10.1093/applin/amp044.

PALLOTTI, Gabriele. CAF: defining, refining and differentiating constructs. Applied Linguistics, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 590-601, 2009. http://dx.doi.org/10.1093/applin/amp045.

PALLOTTI, Gabriele. Holistic and analytic assessment of functional adequacy. In: KUIKEN, F; VEDDER, I. (Eds.), The Assessment of Functional Adequacy in Language Performance, Amsterdam: John Benjamins, 2022. https://doi.org/10.1075/task.2.1.

REVESZ, Alex; EKIERT, Monika; TORGERSEN, Eivind. The Effects of Complexity, Accuracy, and Fluency on Communicative Adequacy in Oral Task Performance. Applied Linguistics, [S.L.], v. 6, n. 37, p. 828-848, 2014. http://dx.doi.org/10.1093/applin/amu069.

SKEHAN, Peter. A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

SKEHAN, Peter. Modelling Second Language Performance: integrating complexity, accuracy, fluency, and lexis. Applied Linguistics, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 510-532, 1 dez. 2009. Oxford University Press (OUP). http://dx.doi.org/10.1093/applin/amp047.

SKEHAN, Peter. The context for researching a processing perspective on task performance. In: SKEHAN, P. (Ed.), Processing perspectives on task performance. Amsterdam: John Benjamins, 2014.

SPECHT, André Luís; D'ELY, Raquel Carolina Souza Ferraz. Enhancing strategic planning through strategy instruction: the effect of two types of strategy instruction on learners' oral planned performance. Ilha do Desterro A Journal Of English Language, Literatures In English And Cultural Studies, [S.L.], v. 73, n. 1, p. 43-62, 31 jan. 2020. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p43.

Downloads

Publicado

20.09.2025

Como Citar

SPECHT, A. L.; BATISTA, E. Adequacy as a speech dimension: the case of an advice task: the case of an advice task. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 15, p. e23384, 2025. Disponível em: https://revistas.uneb.br/babel/article/view/23384. Acesso em: 15 nov. 2025.